tempobet yeni adresi

EN NL
like this cinema review

12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato

PETER GREENAWAY

Eisenstein In Guanajuato

MovieCinema
ArthouseBiographyDrama

[79/100]   

Cinemien
12/07/2015, Didier BECU

EN

It took Peter Greenaway eight years to make a new film, and judging by the four men who were in the cinema hall, it seems as if the world doesn't care. Of course, Peter Greenaway never has been the darling of the average movie fan, his idiosyncratic cinema is- to put it mildly - inaccessible to the general public. There are plenty of examples thatthe filmmaker likes to exaggerate with overwhelming images, but nobody can deny that there is a genius behind the camera. And what happens when a genius is making a film about a genius? Well, ironically ( just as in a mathematical theorem) you get mediocrity.

After his homage to Fellini (8½ Women), Greenaway makes another tribute to a great filmmaker: Sergei Eisenstein (Elmer Bäck, who you might know from The Spiral). It is however not a normal biography, but (to say it in Eisenstein’s words) the ten days that turned Eisenstein's life completely upside down. After Strike, Battleship Potemkin and October, Eisenstein was seen as a cinematographic prodigy. Charlie Chaplin, who founded United Artists, was very interested in the protege of Stalin. The plans eventually was cancelled, but Eisenstein met the leftie Upton Sinclair in America, vho offered him the opportunity to direct Que Viva Mexico! in Mexico. It might seem a strange choice, but it is no coincidence. For a moment it seemed as if Mexico would also fall for the communist idea, and a propaganda filmmaker like Eisenstein (and that he was) could only help. It turned out to be a fiasco. Not only was the film a disaster, but that period also became the darkest in the cinematographer's life because he tasted of male love and fell hopelessly in love with his Mexican guide Palomino Cañedo (Maya Zapata), for whom Eisenstein was only an adventure.

A difficult topic, but it is probably the lightest film Greenaway ever made​​. That is because he makes an clownish figur of Eisenstein. The dandy with his strange hair discovers a culture that he embraces, but doesn’t understand at all. For his friends he is the great director who everyone looks up to, but for the Mexicans he is no more than a weirdo.

The film, that premiered at the Berlinale 2015, is actually difficult to categorize. Greenaway can never decide whether he wants to make an artistic gay film in Derek Jarman-style or if he wants to direct a tribute to a cinematic hero. It is a schizophrenic situation that splits Eisenstein in Guanajuato in two. The film isa stunning cinematic tour de force, but that contrasts sharply with the bland story.. Moreover, it is also a film which is purely intended for film connoisseurs. Greenaway doesn’t care that normal mortals do not know who Josef von Sternberg or Edouard Tisse are, and so it is normal that they stay away. But it seems that the cinephiles too have forgotten Peter Greenaway in 2015.

Didier BECU
12/07/2015


NL

Het heeft acht jaar geduurd vooraleer er een nieuwe Peter Greenaway kwam, en te oordelen naar de vier mensen die in de bioscoopzaal zaten, ligt de wereld daar niet wakker van. Natuurlijk is Peter Greenaway nooit de lieveling van popcornvreters geweest, zijn eigenzinnige cinema is op zijn zachtst uitgedrukt ontoegankelijk voor het gewone publiek. Er zijn voorbeelden genoeg dat deze in Amsterdam verblijvende cineast graag met overdonderende beelden overdrijft, maar niemand kan er omheen dat er een genie achter de camera staat. En wat gebeurt er als een genie een film maakt over een genie? Wel, ironisch genoeg (alsof het een wiskundige stelling is) is het resultaat middelmatig.

Na zijn hommage aan Fellini (8 ½ Women) waagt Greenaway zich andermaal aan een ode aan een groot cineast: Sergei Eisenstein (Elmer Bäck, die je misschien wel uit The Spiral kent). Het is echter geen biografie geworden, maar gewoon (naar eigen zeggen) de tien dagen die het leven van Eisenstein compleet overhoop haalden. Na Staking, Pantserkruiser Potemkin en Oktober stond Eisenstein geboekstaafd als een cinematografisch wonderkind. Het door Charlie Chaplin opgerichte filmhuis United Artists was zeer geïnteresseerd in de protegé van Stalin. Het ging uiteindelijk allemaal niet door, maar hij ontmoette wel in Amerika de linkse rakker Upton Sinclair die hem de mogelijkheid bood om in Mexico Que Viva México! te draaien. Het lijkt misschien een vreemde keuze, maar toevallig is dat niet. Eventjes leek het erop alsof ook Mexico zou vallen voor de communistische koorts, en een propagandafilmer als Eisenstein (want, dat was hij uiteindelijk wel) kon daar alleen maar bij helpen. Het liep echter uit op een fiasco. Niet alleen bleek de film een ramp te zijn, het werden ook de zwartste dagen van zijn leven, want de cineast proefde er voor het eerst van de mannenliefde en werd hopeloos verliefd op zijn Mexicaanse gids Palomino Cañedo (Maya Zapata), die Eisenstein niet meer als een avontuurtje zag.

Een moeilijk onderwerp, maar toch is het waarschijnlijk de lichtste film die Greenaway ooit maakte. Dat komt deels doordat hij van Eisenstein een clownesk figuur maakt. Met zijn wilde haardos ontdekt de dandy een cultuur die hij omarmt, maar die hij tegelijkertijd helemaal niet begrijpt. Voor zijn gezelschap is hij wel de grote regisseur naar wie iedereen opkijkt, maar voor de Mexicanen is hij niet meer dan een rare vogel die in geen enkel hokje past.

Deze film, die in première ging tijdens de Berlinale van 2015, is eigenlijk noch vis noch vlees, zonder dat hij daarom slecht smaakt. Greenaway kan nooit kiezen of hij er een kunstzinnige homofilm in Derek Jarman-stijl of een ode aan een cinematografische held wil van maken. Het is dat schizofreen karakter dat Eisenstein in Guanajuato uiteindelijk ook nekt. De film zit vol met verbluffende cinematografische vondsten, maar dat staat in schril contrast met het flauwe verhaal. Bovendien is het ook een film die louter voor filmkenners is bedoeld. Greenaway trekt er zich geen jota van aan dat de normale sterveling niet weet wie Josef von Sternberg of Edouard Tisse zijn, en dan is het uiteraard normaal dat als je een film maakt voor cinefielen, de rest wegblijft. Maar te oordelen aan de opkomst, lijken ook die ciefielen Peter Greenaway te zijn vergeten. 

Didier BECU
12/07/2015


12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato 12/07/2015 : PETER GREENAWAY - Eisenstein In Guanajuato

 

Next reviews
NEILL BLOMKAMP • Chappie
WILLY DIRKX (DE BRASSERS) • Ten Albums That Changed My Life
BRIAN LYNCH • MINIONS
PHIL JOANOU • State Of Grace
TV SMITH • Gary Gilmore Eyes (ep)
WILLIAM D DRAKE • Revere Reach
• PERSON OF INTERST SEASON 3
SEBASTIAN SCHIPPER • Victoria
• HELIX SEASON ONE
CLAUS LARSEN (LEATHER STRIP) • Ten albums that changed my life!

 

Same genre: ARTHOUSE
FRED ABONG • Pulsing Ep
XTC • What Do You Call That Noise?
SIOUXSIE AND THE BANSHEES • Juju
BERTRAND BONELLO • L'Apollonide (Souvenirs de la maison close)
NURI BILGE CEYLAN • Winter Sleep
FEDERICO FELLINI • Il Casanova
SOPHIE SCHOUKENS • Marieke, Marieke
RYAN GOSLING • Lost River
ALBERT SERRA • Story Of My Death (Historia De La Meva Mort)
REBECCA ZLOTOWSKI • Belle Epine

 

Same genre: BIOGRAPHY
PHILIP GLASS • Words Without Music/Woorden Zonder Muziek
MICHELLE MERCER • Will You Take Me As I Am (Joni Mitchell’s Blue Period)
JOACHIM FEST • Speer, The Final Verdict ׀ Speer
FILMFEST GHENT 2015 • Robert Zemeckis: The Walk
CLINT EASTWOOD • American Sniper
JAMES MARSH • The Theory Of Everything
MORTEN TYDLUM • The Imitation Game
FLORIA SIGISMONDI • The Runaways
ANGELINA JOLIE • Unbroken
FRANCIS FORD COPPOLA • Tucker: The Man And His Dreams

 

Same genre: DRAMA
NINA GROSSE • Das Wochenende/The Weekend
FILMFEST GHENT 2015 • Yuriy Bykov: Durak
FILMFEST GHENT 2015 • Nanni Moretti: Mia Madre
FILMFEST GHENT 2015 • Andrew Haigh: 45 Years
FILMFEST GHENT 2015 • Ole Giæver , Marte Vold: Out of Nature
FILMFEST GHENT 2015 • Jayro Bustamante: Ixcanul
FILMFEST GHENT 2015 • Radu Muntean: One Floor Below
FILMFEST GHENT 2015 • László Nemes: Son Of Saul
FILMFEST GHENT 2015 • Joachim Trier: Louder Than Bombs
FILMFEST GHENT 2015 • Alejandro Amenábar: Regression

Music reviews

17
05
LISA MORGENSTERN
Chameleon
16
05
VEIL OF LIGHT
Inflict
15
05
KIM THOMPSETT
The Hollows
14
05
L7
Scatter The Rats
13
05
SIGNAL AOUT 42
Insurrection
08
05
KRISTIN HERSH
Crooked (Reissue)

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

16
05
45 years of Diamond Dogs (David Bowie)
15
05
On this day, 29 years ago, British post-punk band Wire released their 7th studio album Manscape
14
05
'Locating Silver Lake' out on DVD today!
13
05
Today it’s exactly 22 years ago Nine Inch Nails released their The Perfect Drug (Versions) EP!
12
05
Legendary Gothic/Death Rock Band CHRISTIAN DEATH Announces Forthcoming European Tour & First Ever Live Video Chat/'Forgiven' Video Premiere
12
05
This month it’s been 41 years since Kraftwerk released Die Roboter / The Robots!

Concert reviews

15
01
PALAIS IDEAL & DAGEIST
B52 - Eernegem - 16/12/2018
14
01
STAR INDUSTRY, DAGEIST, KEZDOWN
EGW- ROCK, Jeugdhuis Asgaard
06
01
RITUAL SERVICE, MOTHER WITCH AND & DEAD WATER GHOSTS AND GOOSLA
Live at The Volume Club, Kiev, 7th December 2018
16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS
30
10
SERPENTYNE
European Tour 2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

23
05
JAKE BURNS (STIFF LITTLE FINGERS)
'We were writing a songs about our own rights'
22
05
TREHA SEKTORI
‘I Have A Feeling Of Constant Dissatisfaction, So I'll Get Back To Work To Make It Better’
10
05
APSURDE
No Matter What We Do, We Will Always Sound Like Depeche Mode
09
05
ANDY GILL (GANG OF FOUR)
'You never expect Gang of Four to be very optimistic.Do you ?'
29
04
STACY COCHRAN
'I didn’t want to write something cruel; I wanted to find the daily fears and even some transcendent pragmatism inside a complicated set of characters...'

PHOTOS

21
05
PETER HOOK
New Waves Day, Oberhausen
21
05
GANG OF FOUR
New Waves Day, Oberhausen
21
05
CHAMELEONS VOX
New Waves Day, Oberhausen
21
05
AND ALSO THE TREES
New Waves Day, Oberhausen
21
05
PINK TURNS BLUE
New Waves Day, Oberhausen
21
05
IN2THESOUND
New Waves Day,Turbinenhalle Oberhausen
21
05
THEN COMES SILENCE
New Waves Day,Turbinenhalle Oberhausen

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

25
05
KNK
Darling
24
05
TUXEDOMOON
In a manner of speaking
23
05
THE CURE
One Hundred Years, Live in Antwerp, 2016
22
05
NEW MODEL ARMY
Winter
21
05
NUMB
Lies
20
05
LUCIFER'S DREAM
Elixir of Isis
19
05
SIOUXSIE & THE BANSHEES
You're Lost Little Girl