
BEN OTTEWELL
Rattlebag
Music • CDBlues • Folk • Rock
[75/100]

Sunday Best Recordings
15/03/2015, William LIÉNARD
After seven albums with the band Gomez and his solo project Shapes & Shadows (2011), English singer and guitarist Ben Ottewell is back with new work. On Rattlebag (2014) he brings 11 new compositions for which he dabbles in Americana, folk and blues, and which he performs carefully with his typical raspy voice and sparkling guitar playing.
Title song Rattlebag is a solid opener that sets the tone with a country-like guitar intro, abrasive vocals and then electric guitars, drums and Hammond organ. A promising kick-off. The hectic Red Dress starts with an acoustic intro and develops gradually into an excellent song we immediately recognize as a 'favourite'. Patience & Rosaries flirts with blues: beautiful and heavy guitars, intense drums, strong vocals, sublime voice. You should obviously love the genre and especially the voice to appreciate this kind of music, for just like Bob Dylan and Tom Waits, Ben Ottewell produces a very distinct sound. You love it or not quite, there is hardly a middle ground.
In Starlings, No Place and So Slow, Ottewell literally slows down the pace. The compositions wander peacefully through the living room as mellifluous listening songs. Accoustic and slide guitar dominate the sound palette, with the drums as quiet companions.
In Edge the tempo goes crescendo again, with furious guitars, solid drums and a screeching voice, but the vocal fireworks hides in Dad Cuckoo, while Shoreline wallows in an attractive melody. The same calm and country-like jig in Stone, propelled by beautiful electric guitars and a solid drum part. The final track Distant Shores is pure country, a beautiful ballad for cowboys at a dying campfire. As a bonus, three live versions of the material on this album (Edge, Red Dress, Patience & Rosaries) are added, plus an excellent live version of All Brand New (from his first solo album Shapes & Shadows).
This second solo album by Ben Ottewell lives up to the expectations. The material is not very diverse, but it is of excellent quality and perfectly executed. Fans of the genre need not doubt.
William LIÉNARD
15/03/2015
Na zeven albums met de band Gomez en z’n soloproject Shapes & Shadows uit 2011, is de Engelse zanger en gitarist Ben Ottewell terug met nieuw werk. Op Rattlebag (2014) brengt hij 11 nieuwe composities waarvoor hij grasduint in Americana, folk en blues, en die hij inkleurt met z’n typische rasperige stem en fonkelend gitaarspel.
Titelnummer Rattlebag is een stevige opener, waarin Ottewell meteen de toon zet met een countryachtig gitaarintro, schurende vocalen en vervolgens elektrische gitaren, drums en hammondorgel. Een veelbelovende aftrap, zonder meer. Het jachtige Red Dress begint met een akoestisch intro en groeit geleidelijk uit tot een voortreffelijke song, die we meteen in de afdeling ‘favorieten’ onderbrengen. Patience & Rosaries flirt met blues: prachtig en heftige gitaren, intense drums, een sterke zanglijn, sublieme stem. Je moet uiteraard van het genre houden en vooral van de stem, want net zoals bijv. Bob Dylan en Tom Waits, produceert Ben Ottewell een zeer aparte geluid. Je houdt ervan of helemaal niet, er is nauwelijks een tussenweg.
In Starlings, No Place en So Slow neemt Ottewell gas terug. De composities struinen rustig en gemoedelijk door de huiskamer als oorstrelende luisterliedjes. Akoestische en slidegitaar domineren het geluidspalet met de drums als rustige begeleider.
In Edge gaat het tempo opnieuw crescendo met grimmige gitaren, stevig drumwerk en een gierende stem, maar het vocaal vuurwerk heeft Ottewell bewaard voor Papa Cuckoo, terwijl Shoreline z’n voordeel doet met een aantrekkelijke melodie. Van hetzelfde rustige en countryachtige kaliber is Stone, dat wordt voortgestuwd door prachtige elektrische gitaren en een stevige drumpartij. Afsluiter Distant Shores is pure country, een wondermooie ballade voor cowboys bij een dovend kampvuur. Als bonus zijn drie live versies toegevoegd van materiaal op dit album (Edge, Red Dress, Patience & Rosaries), plus een uitstekende live versie van All Brand New (uit z’n eerste soloalbum Shapes & Shadows).
Dit tweede soloalbum van Ben Ottewell lost de verwachtingen in. Het materiaal is niet zo zeer gevarieerd, dan wel uitstekend van kwaliteit en perfect uitgevoerd. Liefhebbers van het genre hoeven m.a.w. niet te twijfelen.
William LIÉNARD
15/03/2015
Next reviews
EVERYTHING EVERYTHING • Distant Past
DIRK SERRIES • Unseen Descending and Lamentations
FIND HOPE IN DARKNESS • Locked So Tightly In Our Dreams
FREEBASS • You Don't Know This About Me (Outernationale Remix)
VARIOUS ARTISTS • Burn Rubber City Burn: Extermination Nights In The Sixth City:
TOBIAS BERNSTRUP • Romanticism
IS TROPICAL • On My Way
CRYOGENICA • From The Shadows
SABINE LUBBE BAKKER & NIELS VAN KOEVORDEN • Ne Me Quitte Pas
MOONSPELL • Extinct
Same combination of genres: BLUES + FOLK + ROCK
COTTON BELLY'S • Rainy Road
Same genre: BLUES
THE HEAT INC. • EP
CLASS M PLANETS • Ravenswood
JIMMY SWEENEY • Without You
PAUL MCCANN • Widow Maker Blues (Feat. Majella O’Reilly)
NINE MILLION WITCHES • The Rapture
MOANING CITIES • D Klein
THE ROADRUNNERS • Mechelen, De Borrel Babbel (17/08/2016)
NATALIA M. KING • Bluezzin t’il Dawn
THIERRY ANSALLEM • Joe Cocker Live at Montreux 1987
CUTTING CREW • Add To Your Favourites
Same genre: FOLK
THE DEMON RIND • Lonely This Evening
WALTER CELI • Blend
PETER GUNDRY • V Ö L U R
KIM THOMPSETT • The Hollows
COLE VARGAS • Cole Vargas
SEESAYLE • Stamina
LEIF VOLLEBEKK • Twin Solitude
SANGRE DE MUERDAGO • Os Segredos da Raposa Vermella
CANNAERTS & VAN CUTSEM • Mechelen, Theater M/Moonbeat (08/10/2016) CD-presentation
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
Same genre: ROCK
DE DELVERS • Hart in neonlicht
FEATHER TRADE • Dead Boy
THIS CAN HURT • A Darker Shade Of Blue
STEREOSEAT • Heavenly Creatures
YATES AND YOUNG • Splinters Ep
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Ghosteen (Ghosteen/Bad Seed Ltd.)
PRINCIPE VALIENTE • Choirs of Blessed Youth
TYCHO BRAHE • Triplex [Complete]
THE SLOW SHOW • DREAM DARLING
THE PRETENDERS • Alone