tempobet yeni adresi

EN NL
like this album classics review

09/12/2016 : BLONDIE - Parallel Lines

BLONDIE

Parallel Lines

MusicAlbum Classics
PopPunk

[90/100]   

EMI
09/12/2016, Didier BECU

EN

Blondie? Yes, Blondie is fantastic! Or can you think of one band with such as front woman as Debbie Harry? The blonde knew very well what she was doing. Because of her irresistible looks, she starred on posters in countless bedrooms of boys who like to keep the light on after ten o’ clock, and Debbie was at least as punk as say Patti Smith.

We chose Parallel Lines from 1978 for you. Partly for the legendary cover, but also because this third album was a turning point in the career of this American rock band. After Plastic Letters from 1978 that featured the monster hit Denis, Blondie was no longer the punk band from New York, but a hit machine. Parallel Lines was the (difficult) third LP, which was produced by Mike Chapman who invented commercial glam rock pop. Not that this was so obvious, because if you believe the tabloids than Blondie was, according to Chapman, the most unprofessional band he ever worked with. It was the confrontation of a hit producer and a group that came from the punk era, and that is probably why bassist Nigel Harrison threw an expensive synth on the floor when he had enough of Chapmans perfectionism.

Hanging On The Telephone was the perfect opener, the perfect balance between catchy punk and new wave. A timeless sing-along that sums up the ingenuity of Blondie in one song. The influence of producer Mike Chapman is clear on One Way Or Another. Debbie Harry retained her angry voice, but the raw new wave sound that producer Richard Gottehrer invented, disappeared on the third Blondie album. The band was still great, but it was a record that for the charts. However, if you don’t count Union City Blue, then you find the most beautiful song Blondie ever made: Picture This.

Fade Away And Radiate is one of those songs no one knows, even though almost every music fan has Parallel Lines in his collection. It is perhaps the most experimental song Blondie ever recorded.

Pretty Baby is Blondie pur sang : sexy with a lot of hit potential. On Will Anything Happen? Debbie reminds us that she was a punk star in the first place. Blondie was a band that perfectly understood how to compose the perfect three minutes pop song. Just listen to Sunday Girl...

And then there’s Heart Of Glass in which Debbie flirts with disco sounds for the first time. The result is phenomenal. You've heard it a thousand times in your life, but it remains equally contagious. Once I had a love and it was a gas. Try to beat that!

Parallel Lines is a perfect pop album, and what a cover!

Didier BECU
09/12/2016


NL

Blondie? Ja, Blondie is gewoon fantastisch! Of kan je zelf ook maar één band bedenken die een frontvrouw als Debbie Harry had? De blondine wist natuurlijk maar al te goed hoe ze het (mannelijke) publiek moest bespelen. Door haar onweerstaanbare looks hing ze dan ook op posters in talloze slaapkamers van jongens die na tien uur het licht nog aan hadden, en tegelijkertijd was Debbie minstens even punk als pakweg Patti Smith.

Wij kozen Parallel Lines uit 1978 voor je uit. Deels voor de legendarische hoes, maar ook omdat deze derde plaat een scharnier was in de carrière van deze Amerikaanse rockband. Na Plastic Letters uit 1978, waarop de monsterhit Denis stond, was Blondie niet langer de punkband uit New York, maar een hitmachine waar zeer veel geld mee te verdienen viel. Parallel Lines was de (moeilijke) derde lp die werd geproduceerd door Mike Chapman, zeg maar, de uitvinder van de brave glamrockpop. Niet dat dat zo vanzelfsprekend was, want als je de roddelbladen mag geloven dan was Blondie volgens Chapman zowat de meest onprofessionele groep waarmee hij ooit samenwerkte. Het was uiteindelijk niet meer dan de onvermijdelijke confrontatie van een hitproducer en een groep die uit het punkmilieu komt, en dat was waarschijnlijk ook de reden waarom bassist Nigel Harrison een peperdure synthesizer op de grond kegelde toen hij genoeg had van Chapmans perfectionisme.

Hanging On The Telephone was de ideale opener, het perfecte evenwicht tussen brave punk en hitgevoelige new wave. Een tijdloze meezinger die het vernuft van Blondie in één song samenvat. De invloed van producer Mike Chapman was meteen duidelijk op One Way Or Another. Debbie Harry behield wel haar nijdige stem, maar de rauwe newwavesound waarvoor producer Richard Gottehrer toch grotendeels verantwoordelijk was, verdween bijna volledig op de derde plaat van Blondie. De band was nog steeds groot, maar het was een plaat die rekening hield met de hitparade. Alhoewel, als je Union City Blue niet meerekent, dan vind je op Parallel Lines de allermooiste Blondie-song die er is: Picture This.

Fade Away And Radiate is één van die Blondie-songs die geen mens kent (ook al heeft bijna iedere muziekfan Parallel Lines in zijn collectie zitten). Het is misschien de meest experimentele song die de groep ooit opnam. Pretty Baby is Blondie pur sang: sexy en hitgevoelig. Op Will Anything Happen? herinnert Debbie ons eraan dat zij in de eerste plaats een punkster was. Blondie was een band die perfect begreep hoe je in 3 minuten de perfecte popsong componeert. Dat kan je ook van Sunday Girl zeggen...

Maar de track bij uitstek is natuurlijk Heart Of Glass, waarin Debbie voor het eerst in haar carrière met discoklanken flirt. Het resultaat is dan ook fenomenaal, je hebt de song al meer dan duizend keer in je leven gehoord, toch blijft hij altijd even aanstekelijk. Once I had a love and it was a gas. Probeer dit maar eens te overtreffen!

Parallel Lines is een perfecte popplaat, die hoes alleen al!

Didier BECU
09/12/2016


Music reviews

11
07
CONTAINER 90
Friendship and love
10
07
ENZO KREFT
Control
09
07
HOCICO
Artificial Extinction
04
07
MECHANIMAL
White Flag Single
14
06
CABINET OF MILLIONAIRES
Theresa, Vol.3 Ep
13
06
DEF ROBOT
Makers Of Mountains

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

15
07
New Peek-a-Boo Magazine #34 out now!
15
07
PINK TURNS ANNOUNCES REISSUES OF FIRST ALBUMS + TOUR 2019
14
07
'Hidden Figures' release their first single this August - debut album in progress!
13
07
Exclusive BEAUTY IN THE SUFFERING Performance Featured In New Horror Film, CLOWN MOTEL
08
07
A SPLIT-SECOND headline at GENTSE FEESTEN (Walter De Buckplein) on Sunday July 21st
05
07
Israeli Dark Electronic Act LIYA Reveals Her New Video 'No Meaning'

Concert reviews

14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019
15
01
PALAIS IDEAL & DAGEIST
B52 - Eernegem - 16/12/2018
14
01
STAR INDUSTRY, DAGEIST, KEZDOWN
EGW- ROCK, Jeugdhuis Asgaard
06
01
RITUAL SERVICE, MOTHER WITCH AND & DEAD WATER GHOSTS AND GOOSLA
Live at The Volume Club, Kiev, 7th December 2018
16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

15
07
STEVE DIGGLE (BUZZCOCKS)
'We were writing from the heart and soul!'
08
07
TODD TRAINER (SHELLAC)
'My attitude has always been to be original and unique!'
06
07
BOB BERT (PUSSY GALORE, LYDIA LUNCH RETROVIRUS, EX-SONIC YOUTH,...)
'One man’s noise is another man’s symphony!'
02
07
TEST DEPARTMENT
THE 80s WERE AN AMAZING TIME FOR MUSICAL DEVELOPMENT
01
07
0KONTROL
We Apply The Old Soviet Tradition Where Lyrics Are Taking More Importance, Than The Music

PHOTOS

10
07
CEPHALGY
Parkhaus Duisburg
10
07
ALIENARE
Parkhaus Duisburg
10
07
THE SAINT PAUL
Parkhaus Duisburg
08
07
CYTO
Parkhaus Duisburg
08
07
ALPHAMAY
Parkhaus Duisburg
02
07
TORUL
Fetish Café Antwerpen
02
07
LLUMEN
Fetish Café Antwerpen

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

16
07
RABIA SORDA
Deaf
15
07
GUS GUS
Deep Inside
14
07
CUBANATE
Kolossus
13
07
DEAD CAN DANCE
Anabasis
12
07
DIE KRUPPS
Goldfinger
11
07
THE DEVIL & THE UNIVERSE
Kali's Tongue
10
07
MARCIA BAILA
LES RITA MITSOUKO