tempobet yeni adresi

EN NL
like this album classics review

09/12/2016 : BLONDIE - Parallel Lines

BLONDIE

Parallel Lines

MusicAlbum Classics
PopPunk

[90/100]   

EMI
09/12/2016, Didier BECU

EN

Blondie? Yes, Blondie is fantastic! Or can you think of one band with such as front woman as Debbie Harry? The blonde knew very well what she was doing. Because of her irresistible looks, she starred on posters in countless bedrooms of boys who like to keep the light on after ten o’ clock, and Debbie was at least as punk as say Patti Smith.

We chose Parallel Lines from 1978 for you. Partly for the legendary cover, but also because this third album was a turning point in the career of this American rock band. After Plastic Letters from 1978 that featured the monster hit Denis, Blondie was no longer the punk band from New York, but a hit machine. Parallel Lines was the (difficult) third LP, which was produced by Mike Chapman who invented commercial glam rock pop. Not that this was so obvious, because if you believe the tabloids than Blondie was, according to Chapman, the most unprofessional band he ever worked with. It was the confrontation of a hit producer and a group that came from the punk era, and that is probably why bassist Nigel Harrison threw an expensive synth on the floor when he had enough of Chapmans perfectionism.

Hanging On The Telephone was the perfect opener, the perfect balance between catchy punk and new wave. A timeless sing-along that sums up the ingenuity of Blondie in one song. The influence of producer Mike Chapman is clear on One Way Or Another. Debbie Harry retained her angry voice, but the raw new wave sound that producer Richard Gottehrer invented, disappeared on the third Blondie album. The band was still great, but it was a record that for the charts. However, if you don’t count Union City Blue, then you find the most beautiful song Blondie ever made: Picture This.

Fade Away And Radiate is one of those songs no one knows, even though almost every music fan has Parallel Lines in his collection. It is perhaps the most experimental song Blondie ever recorded.

Pretty Baby is Blondie pur sang : sexy with a lot of hit potential. On Will Anything Happen? Debbie reminds us that she was a punk star in the first place. Blondie was a band that perfectly understood how to compose the perfect three minutes pop song. Just listen to Sunday Girl...

And then there’s Heart Of Glass in which Debbie flirts with disco sounds for the first time. The result is phenomenal. You've heard it a thousand times in your life, but it remains equally contagious. Once I had a love and it was a gas. Try to beat that!

Parallel Lines is a perfect pop album, and what a cover!

Didier BECU
09/12/2016


NL

Blondie? Ja, Blondie is gewoon fantastisch! Of kan je zelf ook maar één band bedenken die een frontvrouw als Debbie Harry had? De blondine wist natuurlijk maar al te goed hoe ze het (mannelijke) publiek moest bespelen. Door haar onweerstaanbare looks hing ze dan ook op posters in talloze slaapkamers van jongens die na tien uur het licht nog aan hadden, en tegelijkertijd was Debbie minstens even punk als pakweg Patti Smith.

Wij kozen Parallel Lines uit 1978 voor je uit. Deels voor de legendarische hoes, maar ook omdat deze derde plaat een scharnier was in de carrière van deze Amerikaanse rockband. Na Plastic Letters uit 1978, waarop de monsterhit Denis stond, was Blondie niet langer de punkband uit New York, maar een hitmachine waar zeer veel geld mee te verdienen viel. Parallel Lines was de (moeilijke) derde lp die werd geproduceerd door Mike Chapman, zeg maar, de uitvinder van de brave glamrockpop. Niet dat dat zo vanzelfsprekend was, want als je de roddelbladen mag geloven dan was Blondie volgens Chapman zowat de meest onprofessionele groep waarmee hij ooit samenwerkte. Het was uiteindelijk niet meer dan de onvermijdelijke confrontatie van een hitproducer en een groep die uit het punkmilieu komt, en dat was waarschijnlijk ook de reden waarom bassist Nigel Harrison een peperdure synthesizer op de grond kegelde toen hij genoeg had van Chapmans perfectionisme.

Hanging On The Telephone was de ideale opener, het perfecte evenwicht tussen brave punk en hitgevoelige new wave. Een tijdloze meezinger die het vernuft van Blondie in één song samenvat. De invloed van producer Mike Chapman was meteen duidelijk op One Way Or Another. Debbie Harry behield wel haar nijdige stem, maar de rauwe newwavesound waarvoor producer Richard Gottehrer toch grotendeels verantwoordelijk was, verdween bijna volledig op de derde plaat van Blondie. De band was nog steeds groot, maar het was een plaat die rekening hield met de hitparade. Alhoewel, als je Union City Blue niet meerekent, dan vind je op Parallel Lines de allermooiste Blondie-song die er is: Picture This.

Fade Away And Radiate is één van die Blondie-songs die geen mens kent (ook al heeft bijna iedere muziekfan Parallel Lines in zijn collectie zitten). Het is misschien de meest experimentele song die de groep ooit opnam. Pretty Baby is Blondie pur sang: sexy en hitgevoelig. Op Will Anything Happen? herinnert Debbie ons eraan dat zij in de eerste plaats een punkster was. Blondie was een band die perfect begreep hoe je in 3 minuten de perfecte popsong componeert. Dat kan je ook van Sunday Girl zeggen...

Maar de track bij uitstek is natuurlijk Heart Of Glass, waarin Debbie voor het eerst in haar carrière met discoklanken flirt. Het resultaat is dan ook fenomenaal, je hebt de song al meer dan duizend keer in je leven gehoord, toch blijft hij altijd even aanstekelijk. Once I had a love and it was a gas. Probeer dit maar eens te overtreffen!

Parallel Lines is een perfecte popplaat, die hoes alleen al!

Didier BECU
09/12/2016


Music reviews

26
04
HYBRYDS
Mythopia, the sequel
25
04
PROJECT PITCHFORK
Elysium
05
04
KALTE NACHT
The Last Breath
02
04
LOVATARAXX
Tilda Vaast
14
03
THEN COMES SILENCE
Trickery
13
03
DARK MINIMAL PROJECT
Remixes

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

21
04
Today, 38 years ago, Siouxsie and the Banshees released Tinderbox!
16
04
39 years ago, The Sisters Of Mercy performed No Time To Cry on German TV!
15
04
On this day, 23 years ago, FAD GADGET performed his first legendary come-back show!
14
04
In memorian.... The Punk Empowerment Of Poly Styrene(° 3 July 1957 †25 April 2011)
13
04
37 years ago MUTE records released 'Let Your Body Learn' by Nitzer Ebb!
11
04
LIVERNOIS Addresses The Human Reaction To Trauma With ':ablation:'

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...
18
06
ERATO - BLACK SNOW IN SUMMER
Black Planet Fest - @ B 52 Music Club Eernegem - friday 19th of may
18
06
KORINTHIANS, NEL & JP, NONA PROBLEMO
@Charlatan Ghent - 25 mei 2023

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

10
04
ATTRITION
An Interview With The Legendary, ATTRITION
09
04
DE DELVERS
With the lyrics, I try to name things that I see happening around me and to pay attention to what we sometimes prefer to turn our heads away from.
03
04
FRONTAL BOUNDARY
An Interview With Harsh Electro Band, Frontal Boundary
20
03
BESTIAL MOUTHS
An Interview With Bestial Mouths
19
03
TVASHTAR
We never insisted on being an all-female band.

PHOTOS

16
04
PROJECT PITCHFORK
Kulttempel Oberhausen
16
04
NICHTS
Christuskirche Bochum
15
04
FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REPORT***
Elektrofest 15/04/2001, Mean Fiddler, London
14
04
OTTO VON SCHIRACH
Magasin4 Anderlecht
14
04
AMBASSADOR 21
Magasin4 Anderlecht
14
04
FRACTIONAL
Magasin4 Anderlecht
14
04
O VEUX
Wasted Night #5 Borgloon

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
04
ARI MASON
Heaven's Gate
25
04
DIVE
Bloodmoney
24
04
SOFT CELL
Tainted Love
23
04
VUKOVAR
When Rome Falls (Official Video)
22
04
SIOUXSIE AND THE BANSHEES
Siouxsie And The Banshees - Candyman (Official Music Video)
21
04
ANIMACHINES
Pandemia
20
04
CHAOS RESEARCH
In Power we entrust the Love advocated