tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

13/03/2017 : DATACODE DIVISION - Dissections

DATACODE DIVISION

Dissections

MusicCD
Dark ElectroHarsh ElectroIndustrial

[86/100]   

Underground Industrial Records
13/03/2017, Jurgen BRAECKEVELT

EN

A new industrial force from the USA. Bryen Sorg Olafsson has been working on dark electro/industrial since the turn of the century but only now releases a first full album: Datacode Division:Dissections. Released by Underground Industrial Records.

Prologue has a more classic sound and that is exactly what it is. The start of the LP is soft and gentle but with a grim and dissolute aura. A proper warming up, the waking of the inside or a prelude to a quiet album?

No warming up because distortion and beats take over rock-hard on Leper. Uptempo, persistent, a voice that has been through a meat grinder. It balances on the fine line between dark electro and industrial. But it doesn't have to fit in a box, Leper is a good song.

It remains to be seen if this has set the tone for the entire album. Crisis confirms immediately and leaves no doubt: the USA has an extra band in the tougher electronic regions of night revellers. Sworn adds an extra layer of beats on top. And as a nice surprise this song has a breather with goa-trance-like synths. Only to continue ruthlessly with a heavy rhythm section. Some fragments give me the idea of good old newbeat. It's all in the game! Bryen must love classic arrangements, because Erosion also bursts out in a small pilot flame. No vocals, only a sequence of sound carpets, rather modest and melancholic. But only a short while because next Misery in Industry attacks the eardrums without mercy. Thoroughbred industrial and a timbre with oldschool EBM-DNA. It is evident that Datacode Division is well aware of the musical foundations of the genre. Retribution however proves to be more dark electro with a firm acceleration.

If an album starts with a Prologue it makes sense to end it with an Epilogue. The joyful start of the album has to give way to bombast and clatter. Hard and captivating at the same time... the merciless final blow of a good debut. I might not be a fan from the start of this genre, but this album has managed to unite the nicer sides of the subgenres: distortion without monotony, beats and rhythms that leave space without losing their harshness, elements of noise and harder industrial, to modest synths. Thanks, Datacode Division...

Jurgen BRAECKEVELT
13/03/2017


NL

Nieuw industrial geweld uit Amerika. Bryen Sorg Olafsson is al sedert de eeuwwisseling bezig met dark electro/industrial, maar brengt pas nu voor het eerst een volwaardige plaat uit. Datacode Division: Dissections verschijnt bij Underground Industrial Records.

Prologue klinkt eerder klassiek en dat is het ook. De aftrap van de LP is zacht en lieflijk maar met een grimmig, liederlijk aura. Een warming up, het ontwaken van de binnenkant, of de voorbode van een rustig album?

Een warming up kan je het in elk geval niet noemen: de distortie en beats nemen het steenhard over in Leper. Uptempo, aanhoudend, een stem die door de vleesmolen is gehaald. Het balanceert op de ragfijne grens tussen dark electro en industrial. Het hoeft niet in een vakje te passen, Leper is een goede song.

Het is nog afwachten of de toon voor de rest van het album is gezet. Crisis bevestigt meteen en laat geen twijfel over: Amerika telt een extra band in de hardere elektronische regionen der nachtbrakers. Sworn giet daar nog een laagje extra beats bovenop. En heel fijn verrassend, duikt ook in dit nummer een adempauze met goa-trance-achtige synths op, om dan genadeloos over te gaan in een stevige ritmesectie. In bepaalde fragmenten kan ik me ook niet onttrekken aan het gevoel dat er een stukje good old newbeat in te herkennen valt. It’s all in the game! Bryen moet houden van klassieke arrangementen, want ook Erosion ontvlamt in een klein waakvlammetje. Geen stem, enkel een opeenvolging van klanktapijten, eerder ingetogen en weemoedig van toon. Van korte duur alweer want Misery in Industry beukt daarna als geen ander genadeloos in op de trommelvliezen. Industrial pur sang, met een klankkleur die ook oldschool EBM-DNA herbergt. Het is duidelijk dat Datacode Division de muzikale grondvesten van het genre goed kent. Retribution is dan weer dark electro met een stevige versnelling.

Als een album opent met een Prologue, is het niet meer dan logisch dat de Epilogue ons uitgeleide doet. De blijde intrede van het album moet plaats ruimen voor bombast en gekletter. Hard en beklijvend tegelijk… de genadeloze mokerslag van een goede eersteling. Ik ben misschien geen fan van het eerste uur van dit genre, maar dit album heeft de fijne kanten van de subgenres verenigd: distortie zonder monotoom te zijn, beats en ritmes die nog ruimte laten, zonder hun hardheid te verliezen, elementen van noise en de hardere industrial, tot ingetogen synthpartijen. Dankjewel Datacode Division….

Jurgen BRAECKEVELT
13/03/2017


13/03/2017 : DATACODE DIVISION - Dissections 13/03/2017 : DATACODE DIVISION - Dissections 13/03/2017 : DATACODE DIVISION - Dissections 13/03/2017 : DATACODE DIVISION - Dissections

Music reviews

16
01
EVI VINE
Black Light White Dark
08
01
DAEMONIA NYMPHE
PSYCHOSTASIA
28
12
MISS CHAMBERTALE
Berries and Tales
22
12
PAUL MADDOG AND HIS BAND AISLING
Winter In London
21
12
RESISTOR
Ice Cold Gold
20
12
RADIOAKTIVISTS
Radioakt One

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

17
01
MY LIFE WITH THE THRILL KILL KULT Reveal New Single, 'The Chains of Fame' Off Upcoming LP
16
01
The Divine Rapture | Celebrating The Siouxsie and the Banshees 1995 Release
15
01
The Dreams Will Always Linger | Remembering Dolores O’Riordan - One Year Anniversary
14
01
Zwaremachine are heading over to Europe for 3 dates in January!
14
01
Ryan Murphy announces main cast of his new TV show 'Ratched'
13
01
The Weathermen have remastered and released their live backing track instrumentals!

Concert reviews

15
01
PALAIS IDEAL & DAGEIST
B52 - Eernegem - 16/12/2018
14
01
STAR INDUSTRY, DAGEIST, KEZDOWN
EGW- ROCK, Jeugdhuis Asgaard
06
01
RITUAL SERVICE, MOTHER WITCH AND & DEAD WATER GHOSTS AND GOOSLA
Live at The Volume Club, Kiev, 7th December 2018
16
11
HEILUNG
Live at The Islington Assembly Hall
06
11
INCONCESSUS LUX LUCIS
30
10
SERPENTYNE
European Tour 2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

17
01
ANY SECOND
The Eighth Sin Is The Human Himself
31
12
SIMI NAH
Balancing between the 'normal' world and the 'artistic' world was frustrating, but perhaps led us to make our best record ever!
27
12
ALIEN SEX FIEND
Alien Sex Fiend Is A State Of Mind And Not A Choreographed Or Rehearsed Thing
24
12
SIEBEN
The European Union are kinder overlords than the ones we may well inherit, out on our own, pretending we are not part of the world.
22
12
MICHAEL MCKEEGAN
'We had to approach the songs in a different manner.'

PHOTOS

20
12
COVENANT
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
LEAETHER STRIP
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
AGENT SIDE GRINDER
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
GERTRUD STEIN
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
NZ
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
STAHLR
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium
20
12
AMNISTIA
BIMFest XVII, De Casino, Sint-Niklaas, Belgium

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

17
01
CENT ANS DE SOLITUDE
The unacceptable face of beauty
16
01
PLANETDAMAGE
Hi Rez Lo Life
15
01
SCHULTZ
I hate You
14
01
LOLA ANGST
Wie Gott
13
01
RED ZEBRA
No Kitchen In The House
12
01
LENE LOVICH BAND
Lucky Number
11
01
OHMELECTRONIC
Everything Is Gone