tempobet yeni adresi

EN NL
like this vinyl review

09/02/2016 : THOMAS KÖNER - Tiento de la Luz

THOMAS KÖNER

Tiento de la Luz

MusicVinyl
AmbientElectronicsNeoclassical

[85/100]   

Denovali Records
09/02/2016, William LIÉNARD

EN

Thomas Köner’s new album Tiento de la Luz is the second part of a musical trilogy that began with Tiento de las Nieves (2014) and will be concluded with Tiento de la Obscuridad this fall or early next year. Köner has given the albums a Spanish name because he previously came in contact with the music of the Spanish composer Antonio de Cabezón (1510-1566), whose Tiento del Primer Tono (1570) he arranged and performed in response to an invitation of the Frankfurter Gesellschaft für Neue Musik, for which he used gongs, piano and electronics (2012).

A tiento is a musical form that originated in Spain in the fifteenth century. Initially, tientos were written for harp, harpsichord, organ and vihuela (a kind of guitar). In later centuries, they were exclusively composed for keyboard instruments, especially organs. That was the instrument for which Antonio de Cabezon wrote his tientos and that brought him international fame. On Tiento de la Luz, Thomas Köner retains the electronics and the piano, and he adds percussion and viola de gamba. The album sounds dreamy and the compositions are rather minimalist in style, which means that large arrangements and heavy instrumentations are avoided. By the way the piano is used, the album is reminiscent of the album Upon Contact (2015) by Bruno Sanfilippo, who uses a similar approach, with a similar atmosphere and tone as a result. The six compositions on Tiento de la Luz (numbered from 1 to 6) are all in the same style. Sometimes the piano sounds more to the fore, but the electronics dominate the soundscape regularly, while the viola de gamba murmurs softly in the background. Percussion is added summarily.

As a result, Tiento de la Luz sounds much more like a neoclassical than an electronic album. We put the album alongside big and small names such as Ludovicus Einaudi, Innerwoud, Bruno Sanfilippo Bruno Bavota and Max Richter. Meanwhile, Thomas Köner proves that the distance between neoclassical and electronic music is shrinking in some areas and that symbiosis will most certainly be beneficial for contemporary classical music.

Great album for fans of the aforementioned composers and performers.

William LIÉNARD
09/02/2016


NL

Thomas Köners nieuwe album Tiento de la Luz is het tweede deel van een muzikale trilogie die begon met Tiento de las Nieves (2014) en die hopelijk dit najaar of begin volgend jaar een vervolg krijgt met Tiento de la Obscuridad. Köner heeft de albums een Spaanse naam gegeven en dat komt omdat hij eerder in aanraking kwam met de muziek van de Spaanse componist Antonio de Cabezón (1510-1566), wiens Tiento del Primer Tono (1570) hij arrangeerde en vertolkte naar aanleiding van een uitnodiging van de Frankfurter Gesellschaft für Neue Musik, waarvoor hij gong, piano en electronics gebruikte (2012).

Een tiento is een muziekvorm die in de vijftiende eeuw in Spanje ontstond. Aanvankelijk werden er tientos geschreven voor harp, klavecimbel, orgel en vihuela (soort gitaar), vanaf het einde van de 17de eeuw nog uitsluitend voor klavierinstrumenten, met name orgel. Dat was ook het instrument waarvoor Antonio de Cabezón z’n tientos schreef en waarmee hij beroemd werd. In de tracks op Tiento de la Luz behoudt Thomas Köner de electronics en de piano en hij voegt percussie en viola de gamba toe. Het album klinkt dromerig en de composities zijn eerder minimalistisch, wat betekent dat breedvoerige arrangementen en loodzware instrumentaties zijn vermeden. Door de manier waarop de piano wordt gebruikt, doet de plaat een beetje denken aan het album Upon Contact (2015) van Bruno Sanfilippo, die een gelijksoortige aanpak prefereert, met een vergelijkbare sfeer en toon als gevolg. De zes composities op Tiento de la Luz (genummerd van 1 tot 6) liggen qua stijl allemaal in elkaars verlengde. Soms klinkt de piano meer vooraan, andere keren zijn het de electronics die domineren, de viola de gamba ruist meestal heel zachtjes op de achtergrond. De percussie is summier toegevoegd.

Het resultaat is dat Tiento de la Luz veel meer als een neoklassiek album klinkt dan als een elektrowerkstuk. Wij geven het een plaatsje tussen grote en minder grote namen zoals Ludovicus Einaudi, Innerwoud, Bruno Sanfilippo, Bruno Bavota en Max Richter. Ondertussen bewijst Thomas Köner dat de afstand tussen neoklassieke en elektronische muziek op sommige vlakken steeds kleiner wordt en die symbiose kan de hedendaagse klassieke muziek alleen maar ten goede komen.

Prima album voor fans van eerder genoemde componisten en uitvoerders.

William LIÉNARD
09/02/2016


09/02/2016 : THOMAS KÖNER - Tiento de la Luz 09/02/2016 : THOMAS KÖNER - Tiento de la Luz

 

Next reviews
THE BESNARD LAKES • A Coliseum Complex Museum
THE JOY OF NATURE • A Roda Do Tempo
LA STELE DES PLEURS • Le Regret/Gare Du Nord
LONER DELUXE • Snowed Under
LUMINANCE • Coalescaremonium 2016
VOID VISION • Sub Rosa
THE PUBLIC RADAR • A New Sunrise
DREW MCDOWALL (COIL, PSYCHIC TV) • Antwerpen, Zuiderpershuis (06/02/2016)
SUEDE • Night Thoughts
CATAYA • Sukzession

 

Same combination of genres: AMBIENT + ELECTRONICS + NEOCLASSICAL
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
ANTONYMES • Delicate Powers (In the Hands of Others)

 

Same genre: AMBIENT
VARIOUS ARTISTS • PERIHELION 2134
CLASS M PLANETS • Ravenswood
FUTURE PILOT AKA • Orkestra Digitalis
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK • Far From The Apple Tree
PETER GUNDRY • V Ö L U R
THE DEVIL & THE UNIVERSE • Endgame 69:
AIMA • Haiku Irregolari In Forma Di Musica
UMMAGMA • Compass (Leonard Skully Records)
LISA MORGENSTERN • Chameleon
UNIDENTIFIED MAN • Memento Mori

 

Same genre: ELECTRONICS
GHOSTING • The Flanders EP
THE BLACKHEART ORCHESTRA • Mesmeranto
STATIQBLOOM • Asphyxia
MECHANIMAL • White Flag Single
PAS MUSIQUE • The Phoenix
RADIOAKTIVISTS • Radioakt One
METROLAND • Memorabilia & Memorabilia The Remixes
YOU, VICIOUS! • You, Vicious!
HATCHLING • Alpha
WE ARE THE WAY FOR THE COSMOS TO KNOW ITSELF • Flashbacks

 

Same genre: NEOCLASSICAL
PETER BJARGO (ARCANA) • Structures and Downfall
AIMAPROJECT • Di AimA Il Segno
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
STERNLUMEN • Sternlumen
ATARAXIA • Deep Blue Firmanent
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BRUNO BAVOTA • Out Of The Blue
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite

Music reviews

03
07
PORTION CONTROL
Head Buried
02
07
AIMA & THE ILLUSION OF SILENCE
Music for certain rituals
28
06
VARIOUS ARTISTS
PERIHELION 2134
24
06
COLD IN MAY
Isolation songs
19
06
UNITCODE:MACHINE
Paper empires
18
06
BLACK NEEDLE NOISE
Seed of Evil

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

03
07
I Wanted To Tell Her by Ministry turns 37 years this month!
15
06
Today it’s exactly 41 years ago since Joy Division released their debut studio album Unknown Pleasures (15 June 1979).
11
06
29 years of Kraftwerk in The Mix
11
06
Sieben covering David Bowie's Heroes live + new CD album 2020 VISION releases this Friday, 12th June!
10
06
29 years of Family Man!
03
06
Today, 42 years ago, Joy Division self-released their very first 7' EP, An Ideal For Living!

Concert reviews

31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)
21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

27
06
BURTON C.BELL (FEAR FACTORY, ASCENSION OF THE WATCHERS )
'It all comes from my head – whatever I’m feeling, whatever I’m thinking of.'
27
06
RODNEY ORPHEUS / THE CASSANDRA COMPLEX
I Think I’m Still As Revolutionary And Opinionated As Ever...
25
06
THE COLOURS OF SILENCE
Isolation Is Good For Art. Embrace It And Use It
13
06
LAST INFLUENCE OF BRAIN
L.I.O.B. Has Always Been Such A Distraction For Us
10
06
THE JUGGERNAUTS
It's striking, in 'mainstream' genres no-one is making a big deal about band's similarities and their possible influences... But oh dear if you dare make EBM!

PHOTOS

13
03
SIGLO XX
Porta Nigra Aarschot
13
03
ROME
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ROSE OF AVALANCHE
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE DANSE SOCIETY
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ARCH
Porta Nigra Aarschot
11
03
FRONT 242
Pulse Namur Isnes
11
03
SHAARGHOT
Pulse Namur Isnes

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

03
07
DEAD CAN DANCE
Eleusis
02
07
LIAISONS DANGEREUSES
Los niños del parque
01
07
HORD
Lines
30
06
U.R.A.N.
Geo Logo
29
06
MISS KITTIN
Bassline
28
06
HOCICO
I Abomination
27
06
BOY HARSHER
Motion