tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

25/09/2018 : THE EXPLODING BOY - Alarms!

THE EXPLODING BOY

Alarms!

MusicCD
Indie RockPost Punk

[78/100]   

Drakkar Records
25/09/2018, Jurgen BRAECKEVELT

EN

A few years of silence does not always have to be a bad thing. It has been a while since 2013 when this Swedish band came out with their album ‘Four’. Today they released their brand new album Alarms! on Drakkar Records. Their music may have become a tad more melodic and slightly more poppy since then, but it still breaths their typical sound from ‘Four’.

The album slowly opens with ‘Fireland The End Of Dark City’. Monotonous percussion and a melodic, almost nagging, but very nice guitar playing. The bass guitar lovely contributes to this rocky postpunk song. That typical kind of melody immediately sticks to your mind. And this is what The Exploding Boy can do like no other: making good accessible post-punk with just that little bit more oomph.

Alarms In Silence does not sound as silent as the title suggests, on the contrary. This is a very tight post-punk song that strikes hard. Yet this song goes down as smoothly as a nice sweet cocktail. And once you get the taste of it, you just want more! ‘The Day’ shifts a gear down, while ‘Run Red’ brings us back to full speed ahead. Especially when the great guitar work sets in, supported by a very enjoyable bass line and irresistible vocals by Johan Sjöblom.

There are lesser gods in this genre but Johan’s voice is so typical it’s an absolutely immense added value. In spite of their solid music base, I feel the early days were a bit more impressing. ‘Stop Time’ has that poppy touch and will easily capture a broad rock-loving audience full of acne‑filled teenagers at a local festival. Time for ‘Pointless Action’, which is a lot slower and darker. A much-needed dose of melancholy and depth is dripping like sweat from this song. With ‘Danger Zone’, the tempo picks back up, while ‘Sign Of The Times’ is interspersed with acoustic guitar lines, and ends with fireworks. ‘O.M.Y.G.O.D.’ throws you back to the 80’s with a certain feeling of madness, and a glitter poppy touch with a pinch of post-punk to top it off. The synths prove to be an essential contribution to the color of their sound.

Keep the best for last. ‘Liar's Roar’ sounds like the pure post-punk song you want to hear on this album. A sharp, strong tempo and solid guitars. Last but not least, you get a 9:59 minute-long, very downtempo song, that manages to captivate the listener effortlessly with melodic, rhythm and structure changes.

The Exploding Boy remains a solid reference in the new-wave / post-punk landscape. ‘Alarms!’ is definitely a good and solid album. It may not be as impressive as their former works ‘The Exploding Boy’ or ‘Afterglow’, that boosted their career, but it is strong enough to keep The Exploding Boy at the same level.

Jurgen BRAECKEVELT
25/09/2018


NL

Een paar jaar stilte hoeft niet steeds slecht nieuws te zijn. Het is geleden van 2013 dat het Zweedse gezelschap hun album Four maakte. Op het label Drakkar Records verscheen nu hun nieuwste langspeler Alarms! Ietwat melodieuzer en iets meer poppy klinkend, maar de typerende sound die ze sedert Four omarmen blijft herkenbaar.

Slepend traag opent het album met Fireland The End Of Dark City. Monotoon slagwerk, melodieus en zeurend, maar héél fijn, gitaarwerk. De basgitaar draagt met plezier bij tot dit rocky postpunknummer. Toch wel typerend dat de melodie meteen blijft hangen. Dit is iets wat The Exploding Boy als geen ander kunnen: toegankelijke, goede postpunk maken met nét dat iets méér.

Alarms In Silence klinkt niet zo silent als de titel laat vermoeden, wel integendeel. Dit is een heel strakke postpunksong die er stevig op inhakt. En toch loopt ook dit nummer als mierzoete cocktails heel vlotjes binnen. En eens je de smaak te pakken hebt, wil je meer van hetzelfde. The Day schakelt een tandje lager, Run Red scheurt dan weer als nooit voorheen. Als onweerstaanbaar gitaarwerk zich op gang trekt, geruggesteund door een genietbare baslijn en de onweerstaanbare zang van Johan Sjöblom. Er zijn veel mindere goden dan Johan binnen het genre, zijn stemgeluid is heel typerend en absoluut een immense meerwaarde. Ook al blijft het geheel muzikaal zeker overeind, de begindagen waren nog iets beklijvender. Het poppy-gehalte wordt absoluut belichaamd in Stop Time dat een breed rockminnend publiek vol puberende en met acné behepte tieners op een lokaal festival zo bij de strot grijpt. Tijd voor Pointless Action, een stuk trager en donkerderder. De broodnodige dosis melancholie en diepgang loopt als zweet van deze song af. Met Danger Zone komt er weer eens wat tempo, Sign O The Times is doorspekt met akoestisch gitaarwerk, en kent een vuurwerkfinale. O.M.Y.G.O.D. gooit je naar de jaren ’80, met een zeker Madness-gehalte, glitter-poppy met een snuifje postpunk als topping. De synths zorgen voor een essentiële inbreng in de kleur van de sound.
Keep the best for last. Liar’s Roar is rasechte postpunk die we graag op dit album terugvinden. Snedig, stevig tempo, gitaren die de spiertjes laten rollen. En als uitsmijter het ruim 9 minuten durende 11:59. Een heel downtempo song, die qua melodie, ritmewissels én opbouw moeiteloos blijft boeien.

The Exploding Boy blijft een stevige waarde in new wave/postpunkland. Alarms! Is zeker een goede plaat, maar haalt niet het niveau van de albums The Exploding Boy of Afterglow. Die katapulteerden de band terecht naar de allerhoogste regionen. Deze Alarms! Is een goed album, niet hun beste, maar bevestigt wél The Exploding Boy in zijn status van wereldband.

Jurgen BRAECKEVELT
25/09/2018


25/09/2018 : THE EXPLODING BOY - Alarms! 25/09/2018 : THE EXPLODING BOY - Alarms!

 

Next reviews
MODELE MARTIAL - AUTOPSIE D'UNE OMBRE - IAMTHESHADOW • B52 - Eernegem - 14/09/2018
A SLICE OF LIFE • Restless
DICEPEOPLE • One From Many
VARIOUS • ALCATRAZ METAL FESTIVAL 2018 10-12th August, Kortrijk, Belgium
LEAETHER STRIP • World Molæster
EUROPEAN GHOST • Collections Of Shadows
WAVE GOTIK TREFFEN • Review from WGT 2018, Leipzig, Germany
GOLDEN EARRING + THE KIDS • Live at Zulzeekse Feesten, Kluisbergen - Belgium - 28.07.2018
RAT SCABIES • Rat Scabies - P.H.D.
REACTOR7X • And Chaos Bacame The New Order

 

Other reviews from THE EXPLODING BOY
THE EXPLODING BOY • Four
THE EXPLODING BOY • Street Cliche
THE EXPLODING BOY • SX | SINT NIKLAAS, KOMPAS | 03/06/2011 | Now that's what I call post-punk!
THE EXPLODING BOY • The black album

 

Same combination of genres: INDIE ROCK + POST PUNK
WHERE WE SLEEP • The Desert
FONTAINES D.C • Dogrel
M IS WE • Feels Like Five Days
PETE SHELLEY • Cinema Music and Wallpaper Sounds
RADICAL BOYS/PJARO • Business, Commerce and the Internet
THE BLOWOUTS • A Veteran of Sorts
CHICK QUEST • Vs Galore
TWO GALLANTS • We Are Undone
THE TWILIGHT SAD • Nobody Wants To be Here, and Nobody Wants to Leave
YOUNG KNIVES • Sick Octave

 

Same genre: INDIE ROCK
THE BURYING KIND • The Burying Kind ( EP )
THE HEAT INC. • EP
DEF ROBOT • Makers Of Mountains
THIS CAN HURT • Worlds Apart
DAVID J • The Auteur (Redux / The Starlet's Cut) Ft. Rose McGowan
THE RECEIPTS • The Receipts
TINY FIGHTER • Tell Me
DRAGON WELDING • Dragon Welding
ERNEST MOON • Ba-Jesus
EVI VINE • Black Light White Dark

 

Same genre: POST PUNK
SYGO CRIES • Talking about walls
THE ULTIMATE DREAMERS • Live Happily While Waiting For Death
DARK • Nightmare
DE DELVERS • Hart in neonlicht
SJOBLOM • Tape
PINK TURNS BLUE • There Must Be So Much More
TERMINAL SERIOUS • Love Was Lies
THE MARS MODEL • Sister Glory / Frozen in Time
STRUGGLER • Wilma (Determinated Protector)
FAUST PROJECT • The Future Comes On Sleeping Pills

Music reviews

19
01
THE PULSEBEATS
LOOKIN’ OUT
18
01
ANALFABETISM
Rotvälta
17
01
ARMAGEDDON DILDOS
Desctruction
23
12
SYGO CRIES
Talking about walls
22
12
DIRK DA DAVO
King Of Fools
21
12
RHYS FULBER
Brutal Nature

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

20
01
'Giving Ground”…and Gaining It: The First Sisterhood Single, 36 ago, 20 January 1986
19
01
Electronic Band LUSCIOUS APPARATUS Addresses Domestic Violence With New Single, 'Infiltrate'
19
01
On this day, 31 years ago (19 January 1991), The Cure performed at The Great British Music Awards!
18
01
Horror Punk Band CUT LIKE THIS Personifies Insomnia With Latest Single, 'The Boogeyman' Featuring ANGELSPIT
18
01
On this day, 42 ago, John Foxx released his first solo project album Metamatic!
17
01
FREDRIK CROONA Condemns The Vain With New Project & Debut Single, 'Scum'

Concert reviews

21
10
NICK CAVE
Nick Cave & Warren Ellis - 2021 Tour - Stadsschouwburg, Antwerp- 20/10/2021

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

09
01
25 YEARS OF AHRAYEPH
Everything I do, right or wrong, is being determined by my autism
17
12
SOPHIA LUCIA
Blurring Boundaries
11
12
JAH WOBBLE
'Bass was considered being among dying instruments for years. Dub pushed it to the front...'
05
12
MOVMENT
Finding Truth Through Dakness
26
11
WHISPERS IN THE SHADOW
I’m not a conservative songwriter and I’m not interested in the status quo; I’m interested in progress.

PHOTOS

07
11
GARY NUMAN
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
COVENANT
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
AND ALSO THE TREES
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
A SPLIT - SECOND
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
YOUR LIFE ON HOLD
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
LEAETHER STRIP
Sinner's Day Heusden Zolder
07
11
KORINTHIANS
Sinner's Day Heusden Zolder

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

20
01
FAUNLET
Anatomy
19
01
PSY'AVIAH FT MARIEKE LIGHTBAND
The Great Disconnect
18
01
WULFBAND
Gewalt!
17
01
MATT HART
Decimate
16
01
THE YOUNG GODS
Figure sans nom
15
01
FATAL CASUALTIES
No Heaven
14
01
DI*OVE
Please Stop!