tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

03/02/2015 : CHARNIA - Dageraad

CHARNIA

Dageraad

MusicCD
AmbientDoomDroneMetalPost Rock

[75/100]   

ConSouling Sounds
03/02/2015, William LIÉNARD

EN

The Flemish band Charnia is akin to Amenra, Syndrome and Neurosis. On the debut album Dageraad (Dawn), the quartet brings a mix of post-rock, metal, doom, sludge, ambient and drones. In five compositions they give you an idea of ​​what Charnia stands for. Daknam creeps slowly into the room with strings that sound like a Greek bouzouki against a background of swelling murmur. The song is like a delicate cinematic impression that evokes mystery and expectation. It is an example of the soft side of the music of Charnia. Waeslandwolf sounds very ominous and the men introduce heavy sounds for a monumental sludge metal opus. Halfway is a beautiful and peaceful interlude, and afterwards the crying voice and the drones attract all attention again. 

Het Dodenhuis (The Ossuary) offers more drones and sludge. More of the same, you think, but the music contains ambient elements that conjure a different atmosphere, in which mysticism is linked to mystery, while the sound of drums keeps you on the ground. Zielsondergang (Soulset) does not bode well, but ultimately it sounds pretty calm and organized and even the drones and the guitars keep on andante, while a heartbreaking voice evokes images of infinite depths that offer no escape.

The sixteen-minute long Dageraad (Dawn) is the summation of all the musical elements of Charnia’s music: it is black and white, light and dark, it 's all there with atmospheric scenes, overwhelmed by drones and whistling guitars, and you always have the impression that behind the crying voice and the heavy guitar riffs much romance is hiding. This is dark, but versatile music, caught between doom, sludge, ambient and drones, with the capacity to evolve, because Charnia doesn’t confine itself within narrow limits.

 

Playlist:
1. Daknam
2. Waeslandwolf
3. Het Dodenhuis
4. Zielsondergang
5. Dageraad

 

William LIÉNARD
03/02/2015


NL

De muziek van de Vlaamse band Charnia is verwant aan die van Amenra, Syndrome en Neurosis. Het viertal brengt op z’n debuutalbum Dageraad (Daybreak) een mengeling van postrock, metal, doom, sludge, ambient en drones. In vijf composities krijgt u een ruime indruk van waar Charnia voor staat. Daknam sluipt heel langzaam de huiskamer in met snaren die klinken als een Griekse bouzouki tegen een achtergrond van aanzwellend geruis. Het nummer is als een delicate filmische impressie die neigt naar geheimzinnigheid en verwachting. Meer wordt het niet, maar het is als een staalkaart van de zachtaardige kant van de muziek van Charnia. Waeslandwolf klinkt een flink stuk dreigender en de heren zetten zelfs de grote middelen in voor een monumentaal sludgemetalopus. Halfweg zit een prachtig en rustig intermezzo, waarna de huilende stem en de drones weer alle aandacht opeisen.

Het Dodenhuis (The Ossuary) biedt opnieuw drones en sludge. Meer van hetzelfde, denk je dan, maar met ambiente elementen wordt al na korte tijd een heel andere sfeer te voorschijn getoverd, waarin mystiek wordt gekoppeld aan mysterie, terwijl de roffelende drums je toch op de grond houden. Zielsondergang (Soulset) voorspelt niet veel goeds, maar klinkt uiteindelijk vrij rustig en georganiseerd en zelfs de drones en de gitaren houden het op andante, terwijl de hartverscheurende stem beelden oproept van oneindige diepten waaruit ontsnappen onmogelijk is.

De zestien minuten durende afsluiter Dageraad (Daybreak) is de optelling van alle muzikale elementen waarvan Charnia gebruik maakt. Wit en zwart, licht en donker, het zit er allemaal in, rustige badinerende sfeerscènes worden overspoeld door drones en fluitende gitaren, maar je kan je nooit van de indruk ontdoen dat achter de huilende stem en de zware gitaarriffs heel veel romantiek schuilt. Dit is donkere maar veelzijdige muziek die schippert tussen doom, sludge, ambient en drones, en die de mogelijkheid heeft om te evolueren, want Charnia sluit zich niet op binnen enge grenzen.

 

William LIÉNARD
03/02/2015


 

Next reviews
SAGITARIO • Violent
SCHNEIDER KACIREK • Shadow Documents
ADAM COHEN • We Go Home
RADICAL G • Mankind
CAUDAL • Ascension
GAZ COOMBES • 20+/20
TEXAS • Start A Family
THE RORSCHACH GARDEN • Tales Of A Fragile Mind
HAPAX • Stream of Consciousness
• LOOKING SEASON 1

 

Same genre: AMBIENT
CODE INDIGO • Endgame - The Best Moves
THE LIGHT DREAMS • Málverk
THIS MORN'OMINA • Omm Of Life
CAUGHT IN JOY • Out Of Nowhere
THE LIGHT DREAMS • Tricks of the Light
CELESTIAL NORTH • When The Gods Dance
ANALFABETISM • Rotvälta
LISA GERRARD & JULES MAXWELL • Burn
CRIPPLED BLACK PHOENIX • Ellengæng
COLIN EDWIN • POINTS OF ORIGIN

 

Same genre: DOOM
RITUAL SERVICE, MOTHER WITCH AND & DEAD WATER GHOSTS AND GOOSLA • Live at The Volume Club, Kiev, 7th December 2018
BLACKWOOD • As the World Rots Away
GLERAKUR • Can't You Wait
HIGH FIGHTER • Scars and Crosses
SWITCHBLADE • “2016”
ANTAGONIST ZERO • No Tears
AMBER ASYLUM • Sin Eater
ORGAN • Tetro
VICTORIENT • The Old Curiosity Shop
GJÖLL • The Background of Perpetual Discontent

 

Same genre: DRONE
STAATSEINDE • Crazy Earthlings Collab Tape - Episode II
THE MARY HART ATTACK • The Falling Sun
PHALLUS DEI • Black Dawn
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
NADJA • The Stone is Not Hit By The Sun, Nor Carved With A Knife
THORN 1 • The Leave of Leaves
MICHEL BANABILA • Early Works/Things Popping Up From The Past
RICARDO DONOSO • Quintesence
BE • One
PALE THORNS • Somberland

 

Same genre: METAL
GROOVENOM • Wir müssen reden
COMBICHRIST • Hate Like Me
FROSTTIDE • Decedents – Enshrined
INCONCESSUS LUX LUCIS
VARIOUS • ALCATRAZ METAL FESTIVAL 2018 10-12th August, Kortrijk, Belgium
GHOST • Popestar
WILDHEART • WILDHEART
NERVOSA • Agony
ASP • Verfallen Folge 2: Fassaden
PSYCHO GENERATION + OST+FRONT • Eernegem, B52 (22/04/2016)

 

Same genre: POST ROCK
MOTOR!K • 4
THE MARS MODEL • Primal Urge
MOGWAI • Every Country's Sun
ALESKA • Aleska
WINTER DUST • Thresholds
CHOK TOW NATION • (S/T)
COLLAPSE.REBUILD • Fallen Again, Fallen Better
GRIMBERGEN • The Passing Of Time
MELANIE DE BIASIO • Blackened Cities
THE LOVED DRONES • Good Luck Universe:

Music reviews

04
08
CODE INDIGO
Endgame - The Best Moves
22
07
RED LORRY YELLOW LORRY
Strange Kind Of Paradise
28
06
S.Y.P.H.
Album 4
27
06
A FLOCK OF SEAGULLS
Some Dreams
26
06
BRIDES
Sandcastle
24
06
THE LIGHT DREAMS
Málverk

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

08
08
35 years of Head/Down with MOEV
01
08
This month, 42 years ago, Nitzer Ebb recorded their first demo Basic Pain Procedure!
30
07
On this day, 46 years ago, British punk rocker Johnny Rotten appeared on BBC TV's 'Juke Box Jury'.
29
07
MARIE ANN HEDONIA Weaves A Cinematic Web Of Destruction In New Music Video
29
07
“Nothing For Nothing” Marks Dark, Triumphant Return of Dirk Da Davo's Neon Electronics
28
07
27 years Obsolete with Fear Factory!

Concert reviews

22
04
GAVIN FRIDAY
Live at 404 / De Vooruit - Ghent - 01/04.2025
28
11
BELGIAN ELECTROWAVE IS NOT DEAD 3
Belgian ElectroWave Is Not Dead 3

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

29
07
EX-VOTO
“Decisions. In a modern time. Transmissions. From the inner mind.“
21
07
RED LORRY YELLOW LORRY
“Oh who gave us this today. Will see tomorrow fade away.“
18
07
THE RED MOON MACABRE
“The Dance Of Death. Calamity Cold. The Dance Of Death. Living In A Dark World.”
17
07
GHOSTING
“And the shadows float ahead.“
14
07
CRYPTOCHROMA
'I have a profound passion for dystopian, post apocalyptic and scientific themes.'

PHOTOS

23
07
DUCTAPE
Amphi Festival Keulen
23
07
BLOODY DEAD AND SEXY
Amphi Festival Keulen
23
07
SKYND
Amphi Festival Keulen
23
07
ROME
Amphi Festival Keulen
23
07
REIN
Amphi Festival Keulen
23
07
DIE KRUPPS
Amphi Festival Keulen
23
07
HELL BOULEVARD
Amphi Festival Keulen

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

08
08
VARSOVIE
Killing Anna
07
08
AUSTRA
Utopia
06
08
ATARI TEENAGE RIOT
Adrenaline
05
08
MICHAEL ZODOROZNY
14th Street Union Square Station
04
08
PORNO KARAOKE
The Bus (Live)
03
08
ELEKTROKOHLE
Introspective
02
08
CONTRE JOUR
Spiral