
LE SEUL ELEMENT
Meradiam
Music • CDAlternative Rock • Ambient • New wave • Noise • Post Rock • sludge
[80/100]

ConSouling Sounds
21/04/2015, William LIÉNARD
Le Seul Element, the solo project of a French man who prefers to remain anonymous (a fairly frequent phenomenon in the world of commercial music, think of Kraftwerk, Autechre, The Residents…), has released a first album, called Meradiam, which is dominated by dark ambient sounds. William Scheller and Philip Glass are his role models, but on the album Meradiam you mostly hear noise, darkwave and post-rock.
01 03 47 starts with what appears to be the sound of dripping water and then expands into a small sand storm, a hurricane of ambient noise and atmospheric murmur. In Jancee one recognizes the repetitive piano of Philip Glass, but the voices sound woolly and then mysterious, as if they are escaping from the tomb of an Egyptian pharaoh. Echoing drums give the composition a dark tone, while low piano sounds increasingly come to the fore. Definitely a nice track. Originally, the artist wanted to call the album Heol, because that is his favorite track. It is again a piano-based composition with echoes of distant voices and then ambient electronics, which create a dreamy atmosphere. A haunting composition, original and special.
Title track Meradiam rolls slowly into the room: a very emphatic piano fights back in an slowly boiling mass of industrial noise: dribbling, cutting, pounding and crying, in that order. And then again those voices from another time. In Tehee one hears electronic bleeps, piano and voice, combined into a horny movie soundtrack, halfway completed with pounding beats and patches of Laibach in formalin. Maybe not always original in terms of composition, but it sounds fantastic! Dem gets repetitive piano sounds, deep drones and mantra-like voices in the distant background. And just when you think it cannot be much darker, the track bursts open with what appears to be the sound of a bass trumpet, with a barely audible choir and a recurring piano.
Essist is the longest track on this album, almost 15 minutes. After a short blast, the electronic piano takes the lead and one hears a conjuring one-man choir that seems plucked from an opera by Philip Glass. After six minutes, throbbing drones are being introduced, later combined with subtle tones as of a church organ and supplemented with a careful noise that sounds like breaking waves on the beach, and then a downpour. The last minute and a half of the composition is particularly quiet. Maybe it is not groundbreaking, but it is beautiful. Very beautiful even.
Album Tracks:
1. 01 03 47 (5:31)
2. Jancee (4:32)
3. Heol (5:46)
4. Meradiam (7:54)
5. Tehee (5:43)
6. Dëm (3:36)
7. Essist (14:46)
William LIÉNARD
21/04/2015
Le Seul Element, een Frans eenmansproject dat zich bewust in geheimzinnigheid wikkelt (dat doet het vaak goed in de wereld van de commerciële muziek, denk aan Kraftwerk, Autechre, The Residents…) heeft een eersteling op de markt gegooid die wordt gedomineerd door donkere ambiente geluiden. De artiest noemt William Scheller en Philip Glass z’n grote voorbeelden en daar heeft de piano in z’n composities wellicht wat mee te maken, maar Meradiam hoort vooral thuis in de genres noise, dark wave en post-rock.
01 03 47 begint met wat lijkt op het geluid van druppelend water, om vervolgens uit te dijen tot een kleine zandstorm, een orkaan van ambient en sfeerscheppend geruis. In Jancee herken je het repetitieve pianospel van Philip Glass, maar de stemmen (of wat daar voor doorgaat) klinken wollig en dan geheimzinnig alsof ze ontsnappen uit het graf van een Egyptische farao. Echoënde drums geven het geheel een donkere toon, terwijl lage pianotonen steeds meer op de voorgrond treden. Zonder meer een mooie track. Oorspronkelijk zou het album Heol heten, want dat is de lievelingstrack van de artiest. Het is opnieuw een compositie die aanvankelijk steunt op pianogeluid, aangevuld met de echo van verre stemmen en die vervolgens met ambiente electronica evolueert tot een dromerige, atmosferische en bij momenten spookachtig compositie. Origineel en apart.
Titelnummer Meradiam ruist langzaam de kamer in. Een zeer nadrukkelijke piano legt accenten in een langzaam opkokende massa van industrial geluid: druppelend, snijdend, bonkend en huilend, in die volgorde. En dan opnieuw die stemmen uit een andere tijd. In Tehee worden elektronische bleeps, piano en stem gecombineerd tot een hitsige filmsoundtrack, halfweg aangevuld met beukende beats en flarden Laibach op sterk water. Misschien niet altijd even origineel qua compositie, maar het klinkt wel fantastisch! Dëm krijgt repititieve pianotokkels, diepe drones en mantra-achtige stemmen in de verre achtergrond. En net als je denkt dat het niet veel donkerder meer kan, barst de track open met wat op het geluid van bastrompetten lijkt, een nauwelijks hoorbare koorpartij en een terugkerende piano.
Afsluiter Essist is meteen ook het langste nummer op deze cd, bijna 15 minuten, destijds goed voor één kant van een lp. Na een korte elektronische ontploffing neemt de piano het over en weerklinkt een bezwerend eenmanskoor dat lijkt weggeplukt uit een opera van Philip Glass. Na een zestal minuten valt de compositie stil en worden ronkende drones geïntroduceerd, even later gecombineerd met ijle tonen als van een kerkorgel, op hun beurt aangevuld met een voorzichtige ruis die klinkt als brekende golfjes op het strand en die dan opzwelt tot een flinke regenbui. De laatste anderhalve minuut van de compositie is vooral stilte. Misschien niet grensverleggend, maar wel mooi. Heel erg mooi zelfs.
William LIÉNARD
21/04/2015
Next reviews
MAGNUM • Escape from the Shadow Garden live 2014 (CD or LP)
FORREST FANG • Letters To The Farthest Star
KARJALAN SISSIT • Want You Dead…
SMILE DOWN UPON US • Smile Down Upon Us
CAMOUFLAGE • Greyscale
SOL • Where Suns Come to Die
NEUGEBORENE MUZIK • Neugeborene Muzik
ORBITAL • 8:58: 8:58
• INDIAN SUMMERS
CHEMICAL SWEET KID • Kiss my hate
Same genre: ALTERNATIVE ROCK
THE FUNERAL MARCH • It All Falls Apart
THE VERY THINGS • Mr. Arc-Eye (Under A Cellophane Sky)
BLACK ANGEL • Elektra
BLACK ROSE MOVES • Jessica
RED LORRY YELLOW LORRY • Driving Black
PLAY DEAD • The Collection
THE JESUS AND MARY CHAIN • Glasgow Eyes
FEATHER TRADE • Dead Boy
KMFDM • Hyena
G.U.S.T. • Gust of wind
Same genre: AMBIENT
THIS MORN'OMINA • Omm Of Life
CAUGHT IN JOY • Out Of Nowhere
THE LIGHT DREAMS • Tricks of the Light
CELESTIAL NORTH • When The Gods Dance
ANALFABETISM • Rotvälta
LISA GERRARD & JULES MAXWELL • Burn
CRIPPLED BLACK PHOENIX • Ellengæng
COLIN EDWIN • POINTS OF ORIGIN
LUKE LUND • Hopium
VARIOUS ARTISTS • PERIHELION 2134
Same genre: NEW WAVE
THE ULTIMATE DREAMERS • Paradoxical Sleep
THE CURE • Songs Of A Lost World
CIERN • Flawless
CHRYPTOCHROMA • Ominous Clouds
SKINNY PUPPY • PIAS 40
THE NEON JUDGEMENT • Blue Screens 1995 -2009
A SLICE OF LIFE • Tabula Rasa
THIS VALE OF TEARS • This Vale Of Tears
BALVANERA • Courses of Action
DIRK DA DAVO • The Unreal
Same genre: NOISE
THE HEAT INC. • EP
ORPHAN GOGGLES/ ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O • Split Single
DRAGON WELDING • Dragon Welding
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
DIVE • Underneath
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People
MOON WORSHIP • Book of Pops
PUFF • Living In The Partyzone
RICARDO DONOSO • Quintesence
Same genre: POST ROCK
MOTOR!K • 4
THE MARS MODEL • Primal Urge
MOGWAI • Every Country's Sun
ALESKA • Aleska
WINTER DUST • Thresholds
CHOK TOW NATION • (S/T)
GLERAKUR • Can't You Wait
THORN 1 • The Leave of Leaves
COLLAPSE.REBUILD • Fallen Again, Fallen Better
GRIMBERGEN • The Passing Of Time
Same genre: SLUDGE
HIGH FIGHTER • Scars and Crosses
30,000 MONKIES • I Ate Myself To Grow Twice As Big
STEAK NUMBER EIGHT • Kortrijk, De Kreun (18/03/16)
CRANIAL • Dead Ends
MASSA • MASSA (EP)
BARONESS • Purple
AHAB • THE BOATS OF THE GLEN CARRIG
MEMBRANE • Reflect Your Pain
EMPUSAE & MARC T • Deugden Van Angst En Het Kwaad
DESERT STORM • Omniscient