tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

23/09/2015 : TROUM & RAISON D’ÊTRE - De Aeris in Sublunario Influxu

TROUM & RAISON D’ÊTRE

De Aeris in Sublunario Influxu

MusicCD
AmbientDroneExperimentalIndustrialNoise

[80/100]   

Essence Music
23/09/2015, William LIÉNARD

EN

A collaboration between Troum, the German drone, ambient and noise project of Stefan Clever and Martin Gitschel, and industrial and dark ambient wizard Raison d'Être (Peter Andersson), seems like an impossible marriage at first sight, because it means that the subtle soundscapes of the Germans should be combined with the dark and often religiously inspired sounds of the Swede. But the result is far from a cacophonous vortex and it sounds even fairly quiet and meditative. As a consequence, Aeris in Sublunaria Influxu may be called a successful project by two titans of the empire of drone and ambient music.

In the barely three minutes long composition Folia, organ-like drones are laid on the sound of grinding metal, dreamy and introspective, with a generous portion of Gregorian atmosphere for support. Alio Tempore begins with the sound of metal-like church bells, short drone thunder in between and a choir-like singing, looming out of the fog and going crescendo. Small metal-like noise is added, while the creaking drones come to the foreground without eliminating the religious character of the track: a relatively homogeneous and loop-like composition without unnecessary surprises, minimalist and mysterious as a never ending anthem. The more than 15 minutes long Oculum Mundi is a minimalist track, in which oriental-sounding metallic percussion takes the lead, assisted by religious sounding chorus drones: the early morning mediation of Buddhist monks in a windy monastery on the slopes of the Himalayas, enigmatic and mesmerizing with rarefied ambient drones emerging and growing in strength, while the mantra-like chorus is prominently on the fore with deep and dark accents, typical of the work of Raison d'Être. In Atmospherae Troum and Raison d'Être use a more industrial approach, while the dreamy and semi-religious connotations are limited to the last two minutes of the track, in which chorus-like and organ-like drones are accentuated again.

Meditationum (20 min.) begins with choir-like and metallic drones as of flapping birds, in the second half embellished with repetitive and crackling electro and wind-like drones: a large Wagnerian symphony for the miracles that occur above the dull surface of the earth in all their forms, colors and qualities; spatial and comprehensive, and certainly the most exciting track in this collection, ingeniously and very precisely composed. Flammae is a short track of barely three minutes, atmospheric and emphatically Wagnerian, due to the fan-organ tones and the ominous noise sounds and drones that move through the scene: music for an apocalyptic landscape with low hanging clouds and metallic skeletons. Ad Infinitum is the last track on the album. The atmosphere is industrial with lots of metallic drones in multiple layers: dark, dangerous and loud. Raison d'Ëtre in top form, as it were.

The Aeris in Sublunario Influxu, the partnership between Troum and Raison d'Ëtre, is a successful collaboration, and fans of this kind of music will certainly not be disappointed with the purchase of the album. The boxset edition contains another three bonus tracks: Interiora Terrae, Momentum and Exiliora Aeris.

Don’t hesitate too long, because there are only 700 copies available of the album and only 120 of the boxset.

Tracklist:
1 Folia
2 Alio Tempore
3 Oculum Mundi
4 Atmosphaera
5 Meditationum
6 Flamme
7 Ad Infinitum

William LIÉNARD
23/09/2015


NL

Een samenwerking tussen Troum, het Duitse drone-, ambient- en noise-project van Stefan Knappe en Martin Gitschel, en het industriële Raison d’Être (Peter Andersson) lijkt op het eerste gezicht een onmogelijke huwelijk, want het betekent dat de ijle geluidstapijten van de Duitsers worden gecombineerd met de donkere en vaak religieus geïnspireerde klanken van de Zweed. Maar het resultaat is allerminst een kakofonische draaikolk en het klinkt zelfs vrij rustig en meditatief, waardoor De Aeris in Sublunaria Influxu terecht een geslaagd project mag worden genoemd van twee titanen uit het rijk van drone en ambiente geluiden.

In het nauwelijks 3 minuten durende Folia worden voorzichtig orgelachtige drones over het geluid van al even voorzichtig schurend metaal gelegd, dromerig en introspectief, met een flinke portie Gregoriaanse sfeer ter ondersteuning. Alio Tempore begint met het geluid van metaalachtige kerkbelletjes, kort dronegedonder tussendoor en een koorachtig gezang dat uit de mist opdoemt en crescendo gaat. Kleine geluidjes van schurend metaal worden toegevoegd, terwijl krakende noisedrones op de voorgrond treden zonder dat het religieuze karakter van de track wordt tenietgedaan. Een vrij homogene en loopachtige tcompositie zonder onnodige verrassingen als een nooit eindigende hymne. Minimalistisch en mysterieus tegelijk. En ook in het meer dan een kwartier durende Oculum Mundi is minimalisme troef: oosters klinkende metaalachtige percussie neemt het voortouw, bijgestaan door opnieuw religieus aandoende koordrones: de ochtendlijke mediatie van boeddhistische monniken in een winderig klooster op de flanken van de Himalaya, enigmatisch en bezwerend, waarbij ijle en ambiente drones halfweg opdoemen en in kracht toenemen, terwijl ook de mantra-achtige koorzang nadrukkelijker op de voorgrond treedt met diepe en donkere accenten die typisch zijn voor het oeuvre van Raison d’Être. In Atmospherae kiezen Troum en Raison d’Être voor een meer industriële aanpak en blijven de dromerige en semireligieuze connotaties beperkt tot de laatste twee minuten van de track, waarin koorzang en orgelachtige drones opnieuw op de voorgrond treden.

Het bijna 20 minuten durende Meditationum begint met voorzichtige noise, koorachtige drones, metaalachtige geluidjes als van klapwiekende vogels, in de tweede helft aangedikt met repetitieve en krakende electro- en windvlaagachtige drones: een grote Wagneriaanse sympfonie voor de wonderen die zich boven het saaie aardoppervlak afspelen in al hun vormen, kleuren en hoedanigheden. Ruimtelijk en alles omvattend, en beslist de boeiendste track uit deze collectie, want vernuftig en zeer precies gecomponeerd. Flammae is opnieuw een korte track van nauwelijks drie minuten, atmosferisch en nadrukkelijk Wagneriaans als gevolg van de waaierende orgeltonen en de onheilspellende noisegeluiden en drones die door het decor bewegen: muziek voor een apocalyptisch landschap met lage wolken en metaalachtige skeletten. Ad Infinitum mag het album afsluiten. De sfeer is aanvankelijk donker en industrieel met flinke uithalen van metaalachtige drones die in veelvoudige lagen passeren: donker, gevaarlijk en luid. Raison d’Être in topvorm als het ware.

De Aeris in Sublunario Influxu, het samenwerkingsverband tussen Troum en Raison d’Être, is een geslaagd samenwerkingsverband en wie van dit soort muziek houdt, zal beslist niet teleurgesteld zijn met de aanschaf van het album. De boxset-editie van de release bevat overigens nog drie bonusnummers: Interiora Terrae, Momentum en Exiliora Aeris.

Wees er snel bij, want er zijn maar 700 exemplaren beschikbaar van de gewone release, en zelfs maar 120 van de speciale boxset.

William LIÉNARD
23/09/2015


23/09/2015 : TROUM & RAISON D’ÊTRE - De Aeris in Sublunario Influxu 23/09/2015 : TROUM & RAISON D’ÊTRE - De Aeris in Sublunario Influxu

 

Next reviews
SOLSTICE COIL • Commute
THE UNDERGROUND YOUTH • Haunted
ADRIAN BORLAND • The Amsterdam Tapes
DE DOOD • De Titelloze Eerste
JOHN MILK • Treat Me Right
JAN DEWULF (DISKONNEKTED, MILDREDA) • Ten Albums That Changed My Life
BLACK EGG • Songs Of Death And Deception
ALEKS GREY • Unstoppable
DEZ MONA • ORIGIN
COLD SHOWERS • Plant Life

 

Same genre: AMBIENT
CELESTIAL NORTH • When The Gods Dance
ANALFABETISM • Rotvälta
LISA GERRARD & JULES MAXWELL • Burn
CRIPPLED BLACK PHOENIX • Ellengæng
COLIN EDWIN • POINTS OF ORIGIN
LUKE LUND • Hopium
VARIOUS ARTISTS • PERIHELION 2134
CLASS M PLANETS • Ravenswood
FUTURE PILOT AKA • Orkestra Digitalis
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK • Far From The Apple Tree

 

Same genre: DRONE
STAATSEINDE • Crazy Earthlings Collab Tape - Episode II
THE MARY HART ATTACK • The Falling Sun
PHALLUS DEI • Black Dawn
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
NADJA • The Stone is Not Hit By The Sun, Nor Carved With A Knife
BLACKWOOD • As the World Rots Away
GLERAKUR • Can't You Wait
THORN 1 • The Leave of Leaves
MICHEL BANABILA • Early Works/Things Popping Up From The Past
RICARDO DONOSO • Quintesence

 

Same genre: EXPERIMENTAL
MOTOR!K • 4
CONFORMIST FEAT. H O R S E S • Heddiw
EINSTURZENDE NEUBAUTEN • 40 Years Einsturzende Neubauten at Ancienne Belgique - Brussels - B (20+21.06.2022)
DEAR DEER / EMBERS • Split
JESU • When I Was Small
ALSO • Live in Celovec
YATES AND YOUNG • Splinters Ep
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Ghosteen (Ghosteen/Bad Seed Ltd.)
SIX HANDS // A-TOTA-SO • Bromance EP
I AM A ROCKETSHIP • Mind Grafitti

 

Same genre: INDUSTRIAL
DARKVOLT • Electric Angel
BHPL • II
HOCICO • HyperViolent
MATT HART • Decimate
MATT HART • TALES OF TERRA & CHAOS RETOLD
300 000VK • Peter Paradox
IMPERATIVE REACTION • Mirror
FRONT LINE ASSEMBLY • Mechanical Soul
IMPLANT • Phantom Pain
HA:PEOPLE.3.55 • El Dia de la Bestia, Part 2 : WAR!

 

Same genre: NOISE
THE HEAT INC. • EP
ORPHAN GOGGLES/ ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O • Split Single
DRAGON WELDING • Dragon Welding
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
DIVE • Underneath
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People
MOON WORSHIP • Book of Pops
PUFF • Living In The Partyzone
MATMOS • Hasselt, Kunstencentrum België (11/06/2016)
ONEIROGEN • Convivium

Music reviews

10
05
TERMINAL SERIOUS
Fear And Cufre
09
05
NEL & JP
Desinterersse
07
05
Various
DARKEST NIGHT 2024
30
04
ATTRITION
The Black Maria
26
04
HYBRYDS
Mythopia, the sequel
25
04
PROJECT PITCHFORK
Elysium

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

27
07
The Shamen, Moving Any Mountain since 1991! (33 years!)
26
07
On this day, 44 years ago, Closer, Joy Division's second and final studio album reached number 1 in the UK Official Indie Albums Charts!
25
07
On this day, 19 years ago, Nine Inch Nails released 'Only'!
24
07
43 years of 'Arabian Nights' with Siouxsie And The Banshees!
23
07
44 years of The Voice Of America by Cabaret Voltaire!
22
07
The Juggernauts are coming, released XXXYEARS years ago!

Concert reviews

15
04
FAD GADGET
***FLASHBACK REVIEW***The Return of FAD GADGET (15.04.2001)***FLASHBACK REVIEW***
16
11
DREADFOOL - EUFORIC EXISTENCE - EULFI
ELECTRO au BNR
09
09
ENZO KREFT - DARK MINIMAL PROJECT - CAUSENATION
@B52 Music Club Eernegem
23
08
AMPHI FESTIVAL 2023
A second opinion...

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

17
07
MORTAL REALM
An Interview With Mortal Realm's Adam Jones
16
07
LOCKJAW
An Interview With Industrial Metal Band, LOCKJAW
15
07
MALICE MACHINE
An Interview With Cyber-Punk Band, Malice Machine
21
06
SCREAMING DEAD
“In a dream of yesterday, off the forest and the glade, I remember yesterday“ They are the Creatures of the Night. The Legion of the Dead. Peek-A-Boo presents … Screaming Dead!
29
05
LIVERNOIS
An Interview With Industrial Band, Livernois

PHOTOS

19
07
THE MISSION
Live Musik Hall Cologne
17
07
BURN SUPPORT THE MISSION
Live Musik Hall Cologne
14
07
THE MISSION
Tivoli Vredenburg Utrecht
21
06
TOOL
Graspop Dessel
19
06
KEBU
db2flectuation - cc Gasthuis Aarschot
19
06
HYPERKUBE
db2flectuation - cc Gasthuis Aarschot
19
06
BYSENSES
db2flectuation - cc Gasthuis Aarschot

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

26
07
KRIISTAL ANN
Deadly Insight
25
07
SECRET ZOO
Enslaved
24
07
AROMA DI AMORE
De Nacht en Zijn Kwaad
23
07
FUTURE OLD PEOPLE ARE WIZARDS
Man with Bricks
22
07
BRAGOLIN
Into Those Woods
21
07
AMMO
Rose + Crown
20
07
DEAD WHEN I FOUND HER
Downpour