
CLAIR OBSCUR
Sans Titre, 1992
Music • CDClassical • Dark Wave • Gothic • Minimal • Unclassifiable
[75/100]

Infrastition
07/07/2011, Didier BECU
Next to the aforementioned "Rock", "Sans Titre, 1992" is the other album by French coldwave-band Clair Obscur which has been reissued on Infrastition, again in beautiful large digipack and limited to 500 copies.
"Sans Titre, 1992" is perhaps the most anti-Clair Obscur that has been ever made.
Just like on "Rock", the band wanted to seek some unexplored horizons that ended up in an album with a rather subdued atmosphere where there's of course some space left for experiment. For example, in "Drive Me to the Beach" the French conversation is taken from Jean-Luc Godard's "Masculin, Féminin" or are the lyrics from "Ich weiss (nicht)" the verses from Die Lorelei by Heinrich Heine.
Art for art’s sake? Not really as you can just relax in your chair and dream away on its beauty, not giving a damn what’s it all about.
The most weird song is opener “Amore (la solution)” which sounds like Italo-pop from Umberto Tozzi, we kid you not! Of course it’s only the beginning and after some minutes you hear the typical Clair Obscur, they perhaps even took it a bit further on here.
There’s the ridiculous pop on “Stop”, the almost neo-classical piece “Tirésias” or the Erik Satie-inspired little gem that “O soleil” is and somewhere in this album you’ll even hear some bagpipes.
“Sans Titre, 1992” is indeed not the greatest classic Clair Obscur has ever made but it shows how varied this band was (or is). Sometimes bizarre, sometimes beautiful, sometimes just interesting but most of the time a beautiful fairy tale made in a motherless world.
Didier BECU
07/07/2011
Een paar dagen eerder bespraken we “Rock” van deze Franse coldwaveband en nu is er ook "Sans Titre, 1992" "Sans Titre, 1992" werd oorspronkelijk (zoals de titel zelf zegt) uitgebracht in 1992 en is nu terug door Infrastition op de markt gegooid. Net als “Rock” (en de twee voorgaande reissues "Antigone" & "The Pilgrim's Progress") weeral in een prachtige digipack op slechts 500 exemplaren.
Je zou best kunnen stellen dat "Sans Titre, 1992" het meest anti-Clair Obscur album is dat deze Fransen ooit hebben uitgebracht. Net als bij “Rock” had deze avant-gardistische bende nood aan het zoeken naar nieuwe horizonten, wat resulteerde in een eerder gezapige plaat waar de nodige plaats gelaten werd voor wat experiment.
Zo zijn bijvoorbeeld de Franse dialogen in "Drive Me to the Beach" genomen uit Jean-Luc Godard’s "Masculin, Féminin" of zijn de teksten van "Ich weiss (nicht)" gewoon de versen van Die Lorelei van Heinrich Heine.
Moeilijk doen om moeilijk te doen? Niet echt, want je kan evengoed in je luie zetel wegzakken en je laten meeslepen door de schoonheid van de muziek en je geen moer aantrekken van waar het nu in feite allemaal om draait.
Het meest aparte nummer is zonder twijfel opener “Amore (la solution)” dat veel weg heeft van de Italopop waar Umberto Tozzi een patent lijkt op te hebben. We menen het!
Gelukkig duurt dit geintje slechts enkele minuten want vrij vlug nadien krijgen we de typische Clair Obscur-stijl voorgeschoteld, ook al drijven ze het hier een beetje verder.
Zo is er de riduculeuze pop van“Stop”, is “Tirésias” net geen klassiek of is het prachtige “O Soleil” duidelijk geinspireerd door Erik Satie, en dan hebben we het niet eens over de doedelzakken die ergens middenin dit album opduiken.
“Sans Titre, 1992” is inderdaad niet meteen het grootste Clair Obscur-album bij uitstek, maar het toont wel aan hoe gevarieerd deze groep kan zijn..
Soms een beetje bizar, soms mooi, soms gewoonweg interessant en eigenlijk het meest van al een wondermooi sprookje in een harteloze wereld.
Didier BECU
07/07/2011
Next reviews
IN VIRO • Gehorche! Fühle! Glaube!
REZUREX • Dance of the dead
INCITE • Dare to dance
SKOLD • Anomie
ASK THE DUST • Covers And Stuff
DEADCIBEL • Klondike
SAINTS OF RUIN • Glampyre
MAISON VAGUE • Synthpop's Alive
ATARI TEENAGE RIOT • Is this hyperreal?
ULTERIOR • Wild in wildlife
Other reviews from CLAIR OBSCUR
CLAIR OBSCUR • Rock
Same genre: CLASSICAL
DEZ MONA & B.O.X • LUCY
NICHOLAS LENS & NICK CAVE • L.I.T.A.N.I.E.S
MISS CHAMBERTALE • Berries and Tales
SERPENTYNE • European Tour 2018
MESH • Live At Neues Gewandhaus Leipzig
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
PENGUIN CAFE • The Imperfect Sea
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
PIETER VERMEYEN • Inuit
HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER/CLAUDIO MONTEVERDI • (Missa Salburgensis & Selva Morale e Spirituale, Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 o.l.v. Vaclav Luks, Antwerpen, deSingel, 23/09/2016)
Same genre: DARK WAVE
GROUND NERO • Blood Never Sleeps
THE DREAMSIDE • Dreams Beyond The Veil
KALTE NACHT • The Last Breath
PARTIKUL • Having Gone
THIS VALE OF TEARS • This Vale Of Tears
KILL SHELTER • Asylum
BALVANERA • Courses of Action
THE BIRTHDAY MASSACRE • Fascination
DIRK DA DAVO • King Of Fools
MOVMENT • Transformation
Same genre: GOTHIC
THE CURE • Songs Of A Lost World
ROSETTA STONE • Under The Weather
DER KLINKE • Facing Fate
NFD • Trinity
THE MARS MODEL • Primal Urge
FEATHER TRADE • Dead Boy
TWO WITCHES • The Undead
DARK • Nightmare
ANTHONY JONES • Farewell To Flesh
JESU • When I Was Small
Same genre: MINIMAL
SUBJECT • Who Will Save Belgium?
BENE GESSERIT • Insanely Live
LOVATARAXX • Tilda Vaast
XTORT • Zwart
STAATSEINDE • De Nieuwe Golf
CHRYPTOCHROMA • Ominous Clouds
ENZO KREFT • Shelter
STAATSEINDE • Fehlerlinie
PARADOX OBSCUR • Intercourse
THE ULTIMATE DREAMERS • Live Happily While Waiting For Death
Same genre: UNCLASSIFIABLE
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
FANTASTIQUE.NIGHT XLVII • MOLLY NILSSON, MARY OCHER, MENAGE A TROIS, RODOLPHE COSTER
VARIOUS ARTISTS • Ni D'Eve Ni D'Adam
MONSTER YOUTH • Lost Dream, Cool Fire
TUXEDOMOON • CLASSICS: At Twilight
THE THE • CLASSICS : Soul Mining
XTC • CLASSICS: Skylarking (Corrected)
THE FALL • Creative Distortion
BROWN REINIGER BODSON • Clear Tears, Troubled Waters
APHEX TWIN • Syro