tempobet yeni adresi

EN NL
like this cassette review

12/01/2015 : KEVIN STRAUWEN - Moving Sound & Music For Film

KEVIN STRAUWEN

Moving Sound & Music For Film

MusicCassette
ElectronicsExperimentalIndustrialSoundscapeSoundtrack

[70/100]   

Wool-E Tapes
12/01/2015, William LIÉNARD

EN

You might know Kevin Strauwen as the man behind the True Zebra project. Under that name, he released a self-titled album in 2010 and the CD Adoremotion in 2014. His compositions are situated between electro and industrial with a high experimental and ambient content. Meanwhile Wool-E Tapes has release the cassette Moving Sound & Music For Films, with tracks that Kevin Strauwen composed in the last 15 years for existing and not existing (short)films. These compositions are soundscapes that often attract the attention by their striking rhythm, the dark tones and the choral singing, other times you can imagine that they serve as background for dialogue scenes or as a backdrop for nature films (due to the use of sounds of birds). Moreover, they vary in length (between 1 and 6 minutes) and some fragments have more impact than others. Whether the songs were actually used for cinematic productions, we could not figure out, and the titles do not always unravel the underlying intention (would there be one) of the songs.

Introduction of the Characters in a Sound Track (2'52") starts threatening and rhythmic as the music for the opening sequence of a film noir. After a short choral, a guitar takes the lead and the menacing synth sound returns gently, while you can imagine that movie characters are walking through a dark alley or a windy park. Bird sounds welcome you in Boy Says Nothing (4'14"), in which the abrasive sound could come of footsteps, and the whispering voice is following the main character and creates a brooding atmosphere. Music for a Short Film When a Man ​​Lays Down (5'54") is quiet and minimalist, because not much is happening on the screen, while the piano in Music for a Short Film When a Man ​​Woke Up (1'30") barely triggers the action. Fade Away (3'51") actually has a real melody and vocals against a background of acoustic guitar and gentle electronic drops and Uncertain Boxed Saviour (6’15") is a wide and layered synth project, occasionally interrupted by distant birdsong on a bed of quietly growling electronic tones as fog horns in a creaky and industrial landscape of squealing cranes and shrieking forklifts. 1475 (1'02") introduces a distorted male voice against a pure industrial background and 7th at Sea (2'41") sounds like a simple (electronic) barrel organ, perhaps for a walk along the Amsterdam Zeedijk after a bad joint.

I Need to Change? (2'17") again introduces atmospheric sounds and then electro pop tunes, adorned with whispery, almost panting voices. Little Man on the Screen (2'2 ) is a perfect electro riddle for a movie scene in which little happens, but in which the voltage gradually increases, and finally Scars (3'06") floats on peaceful (and later less peaceful) electronic beats and hidden voices to a cinematic climax.

Moving Sound & Music For Films by Kevin Strauwen is out on Wool-E Tapes (cassette).

 

William LIÉNARD
12/01/2015


NL

Kevin Strauwen kent u wellicht als de man achter het project True Zebra. Onder die naam bracht hij een titelloos album uit in 2010 en de cd Adoremotion in 2014. Z’n composities situeren zich tussen electropop en industrial met een hoog experimenteel en ambient gehalte. Ondertussen is bij Wool-E Tapes de cassette Moving Sound & Music For Film verschenen met muziekstukken die Kevin Strauwen de voorbije 15 jaar componeerde (in eigen naam of alter ego’s) voor bestaande en niet bestaande (kort)films. Het zijn soundscapes die vaak de aandacht trekken door hun opvallend ritme, de donkere tonen of het inlassen van koorgezangen, andere keren kan je je voorstellen dat ze als achtergrond dienen voor dialoogscènes of als decor voor natuurfilms (wegens het gebruik van dierengeluiden). Bovendien variëren ze in lengte (tussen 1 en 6 minuten) en heeft het ene fragment al meer impact dan het andere. Of de muziekstukken ook werkelijk zijn gebruikt voor filmische producties, dat hebben we niet kunnen achterhalen, en de titels zijn niet altijd een startpunt om de achterliggende bedoeling (mocht daar al sprake van zijn) van de muziekfragmenten te ontrafelen.

Introduction of the Characters in a Sound Track (2’52”) begint dreigend en ritmisch als de inleiding van een film noir. Na een korte koorzang neemt de gitaar de leiding en keert het dreigende synthgeluid voorzichtig terug, waarbij je je kan voorstellen dat hoofd- en nevenpersonages door een donkere steeg lopen of door een windering park. Vogelgeluiden heten je welkom in Boy Says Nothing (4’14”), waarin het schurende geluid van voetstappen afkomstig kon zijn en de stem als een slepend parlando het hoofdpersonage op de voet volgt en op die manier een broeierige sfeer creëert. Music for a Short Film When a Man Lays Down (5’54”) is rustig en minimalistisch, want er gebeurt niet veel op het witte doek, terwijl de piano in Music for a Short Film When a Man Woke Up (1’30”) de actie nauwelijks op gang brengt. Fade Away (3’51”) heeft zowaar een echte melodie en een zangpartij tegen een achtergrond van akoestische gitaar en voorzichtige electronicadruppels en Uncertain Boxed Saviour (6’15”) is een breed en gelaagd opgezet synthproject, soms onderbroken voor verre vogelgeluiden op een bed van rustig grommend elektronische tonen als misthorens in een krakend en industrieel landschap van piepende kranen en snerpende heftrucks. 1475 (1’02”) introduceert een verwrongen mannenstem tegen een pure industrial achtergrond en 7 at Sea (2’41”) heeft de eenvoud van een elektronisch draaiorgel, misschien voor een wandeling langs de Amsterdamse Zeedijk na een slecht bekomen joint.

I Need to Change? (2’17”) pakt opnieuw breed uit met atmosferische en vervolgens opzwepende elektropoptonen, voorzien van fluisterende, haast hijgende stemmen. Little Man on the Screen (2’27”) is een perfecte electro riddle voor een filmscène waarin weinig gebeurt, maar waarin de spanning geleidelijk toeneemt en afsluiter Scars (3’06”) dobbert op rustige (en later minder rustige) elektronica beats en verscholen stemmen naar een filmische climax.

Moving Sound & Music For Film van Kevin Strauwen is uit als cassette op Wool-E Tapes.

Tracklist:
1. Introduction of the Characters in a Sound Track.
2. Boy Says Nothing
3. Music for a Short Film When a Man Lays Down
4. Music for a Short Film When a Man Woke Up
5. Fade Away
6. Uncertain Boxed Saviour
7. 1475
8. 7 at Sea
9. I Need to Change?
0. Little Man on the Screen
1. Scars

William LIÉNARD
12/01/2015


 

Next reviews
OSTROGOTH • Last Tribe Standing
• STAR TREK, THE NEXT GENERATION SEASON 7
ACCRUAL • Cheophiori
• FOYLE'S WAR-SEASON 8
DIRTY DEEP • Shotgun Wedding
BRIAN A MILLER • The Prince
DED PIXEL • Form. Follow. Function
DNMF • DNMF
• THE MISSING
POLAR DUST • Into The Burning Water

 

Same genre: ELECTRONICS
FERAL BODY • Chain Ritual
ORNAMENTI D'ORO • Mater Tenebrarum
VIKTOR KALIMA • Club Muscle
THE TEAR GARDEN • The Brown Acid Caveat
THE ART OF NOISE • In Visible Silence
KRAFTWERK • 3-D Catalogue
DER PLAN • Unkapitulierbar
BESTIAL MOUTHS • (Still) Heartless
PIETER VERMEYEN • Inuit
AUTOMAT • OstWest

 

Same genre: EXPERIMENTAL
HA:PEOPLE 355 • One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
PARADE GROUND • Sanctuary
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People
SUN RA | MERZBOW • Strange City

 

Same genre: INDUSTRIAL
STIN SCATZOR • Industranquilizer
MORTAL VOID • Of shadows and mirrors
SUPER DRAGON PUNCH!! • Shatter
STACIAN • Person L
HEXHEART • Midnight on a Moonless Night
3TEETH • Shutdown.exe
DIVE • Underneath
LUXVID • Trench
DATACODE DIVISION • Dissections
AMBASSADOR21 • Human Rage

 

Same genre: SOUNDSCAPE
BLACK NEEDLE NOISE • Lost In Reflections
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
THE HUMAN VOICE • Silent Heart
ÆMAETH • The Roman
TOTAL COYOTEL • #Artwar, A Series of Denunciations & Hymns By Thee Church Ov Coyotel
STEFAN CHRISTOFF/POST MORTEM • Tape Crash #12
CHVE • Rasa
BERSARIN QUARTETT • III
ILLUMININE & MICHAEL PRICE TRIO • Antwerp, De Roma, 22/10/2015
CHRIS TENZ • Nails Through Bird Feet

 

Same genre: SOUNDTRACK
LAU NAU • Poseidon
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite
PERTURBATOR • The Uncanny Valley
CLAUDIO SIMONETTI • Profondo Rosso (Deep Red)
THE DEVIL & THE UNIVERSE • Benedicere
STEVE MOORE • Welp/Cub OST
AN PIERLE • Le Tout Nouveau Testament-OST
ARMONITE • The Sun is New Each Day
JEAN-MARC LEDERMAN • The Last Broadcast On Earth
MARTIN L. GORE • MG

Music reviews

18
06
ASTRASONIC
Passengers
15
06
NEGANT
No !
13
06
VOGON POETRY
Life, The Universe and Everything
24
05
HA:PEOPLE 355
One Bear, Two Bicycles And One Xylophone
15
05
FERAL BODY
Chain Ritual
14
05
ORNAMENTI D'ORO
Mater Tenebrarum

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

18
06
Ryan Murphy’s new show POSE is a trip back to the 1980s - glamorous and electrifying!
17
06
'The Boys In The Band' - A modern and inspiring story with long-standing roots!
10
06
Shakespeare meets Hollywood: 'A Midsummer Night's Dream' reloaded!
02
06
International premiere of 'Locating Silver Lake' at Edinburgh Film Fest this month!
28
05
Peter Murphy & David J celebrate 40 years of Bauhaus at W-Fest!
28
05
British alternative rock outfit, Shriekback, will release new album ‘Why Anything? Why This?’ on 25th May!

Concert reviews

24
05
LES NÉGRESSES VERTES
Live at De Casino, Sint-Niklaas - Belgium - 05.05.2018
19
04
SCORPIONS
Live at Vorst Nationaal - Belgium - 04.04.2018
19
03
FEVER RAY
Live @ AB - Brussels - 15.03.2018
14
03
DER KLINKE - STORY OFF
De Kelk, Brugge - 9 maart 2018
12
03
DISTORTED RETROSPECT
Distorted Retrospect - 6th March 2018 - Charlottesville, VA (USA)
11
03
ERASURE
Erasure “World Be Gone” 2018 tour: Guildford performance at G Live on 20 February, UK

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

23
06
DISTRICT 13
Many have a “life in chains”, each for themselves.[...] Many would like to be free, but they are trapped.
21
06
DANIEL B / PROTHESE
‘I Don’t Want To Be Confined In A Genre That Creates Expectations And Borders’
15
06
THE LIVELONG JUNE
OUR AIM WAS TO PRODUCE SOMETHING THAT SOUNDED LIKE NOTHING ELSE THAT WE LISTENED TO
04
06
LEAETHER STRIP
‘MY BIGGEST HERO IS ALAN WILDER’
31
05
PARADOX OBSCUR
EVERY NEW ALBUM IS GETTING CLOSER TO THE FUTURE…

PHOTOS

23
06
IN THIS MOMENT
Graspop, Dessel
22
06
HEILUNG
Graspop, Dessel
22
06
GHOST
Graspop, Dessel
19
06
ONRUST
Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium
19
06
TRAUM'ER LEBEN
Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium
19
06
ANEMONE TUBE
Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium
19
06
DEAD MAN'S HILL
Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

24
06
ROB ZOMBIE
Dragula
23
06
GOETHES ERBEN
Lazarus
22
06
THE EDITORS
Papillon
21
06
KONTRAVOID
Silent Visions
20
06
RED LORRY YELLOW LORRY
Talk About The Weather
19
06
THE SOUND
Winning
18
06
DIE ANTWOORD
I FINK U FREEKY