tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life

BRUNO SANFILIPPO

Inside Life

MusicCD
AmbientClassicalExperimentalMinimalNeoclassical

[85/100]   

Ad 21
08/03/2015, William LIÉNARD

EN

If you have never heard of Bruno Sanfilippo, then this review offers you that chance, as this Argentinean composer - he lives in Barcelona since a very long time - has released a new album (his 19th already!). It is called Inside Life, and it takes you to the area between classical and minimalist music. With no more than piano, cello, electronics and voice, Sanfillipo builds wonderful compositions, in which silence is as important as the summary of the sounds that he conjures. Think of Brian Eno and Wim Mertens, but the music of Bruno Sanfilippo is even more minimalist, boned like the Cello Suites by J.S. Bach, but balder and much less decorated but in terms of ambience and atmosphere, Sanfilippo plays piano and electronics, Julián Kancepolski plays cello, the vocals are taken care of by Mariel Aguilar.

The album starts with Sudden Quietness, in which the cello takes the lead, closely followed by the piano, with soft electronics in the background. The pace is slow, the atmosphere is solemn and cinematic, with a nice contrast between the groaning strings and the sharp-sounding piano. In Freezing Point the piano paints a gentle scene and the cello creates warm sounds, sometimes in the foreground, but just as often in the background like a shooting star. Camille is constructed with buzzing electronics and quiet, sometimes angular piano sounds, with the operatic voice of Mariel Aguilar as a shadowy echo in the distance. In A Door Opens Forever, piano and cello pull out all the stops, supported by subtle electronics. It is like a little symphony on the fairytale landscape that unfolds after opening a window: shades of green and yellow, but brown and amber too, with a layered pattern that suggests space and airiness, and then a dark cello, as a cloud obscuring the sun.

The Place Where Dying Crows starts with piercing sounds in a ruined engine house, piano and electronics suggest warmth and security, but in the background you can hear the shrill sounds in the primitive workshop: hammers, anvils, falling metal. And there is room for silence, which is accentuated by the dark piano sounds that immediately follow. The cello trembles in the background and sounds like grinding metal. Tea Leaves at the Bottom of a Cup chooses a quieter path. Time for contemplation and intimacy, even melancholy. The atmospheric Inside Life closes the album with layers of electro and a singing cello. There is hustle and bustle, a sharp contrast to the intimate and private world of Bruno Sanfilippo.

Inside Life by Bruno Sanfilippo combines neoclassical patterns with minimalism and ambient tones. It is quiet and yet very expressive music, as a cautious assembly of intense and subtle feelings, of light and dark, of abundance and scarcity, in which the listener is taken to strange, abstract and hallucinatory surroundings. Lovers of contemporary classical music should definitely give this album a chance.

William LIÉNARD
08/03/2015


NL

Als u nog nooit van Bruno Sanfilippo hebt gehoord, dan komt daar met deze recensie wellicht verandering in, want deze Argentijnse componist – hij woont ondertussen al heel erg lang in Barcelona – heeft een nieuw album uit (z’n 19de al!), dat we u graag voorstellen. Het heet Inside Life en het neemt de luisteraar mee naar het gebied tussen klassieke en minimalistische muziek. Met niet meer dan piano, cello, elektronica en stem, bouwt Sanfillipo wondermooie composities waarin stilte even belangrijk is als de summiere geluiden die hij te voorschijn tovert. Denk aan Brian Eno, maar ook aan Wim Mertens, met dit verschil dat de muziek van Bruno Sanfilippo nog minimalistischer is, uitgebeend zoals de Cellosuites van J.S. Bach, maar qua ambiance en sfeer een flink stuk soberder. Sanfilippo hoort u op piano en electronics, Julián Kancepolski neemt de cello voor z’n rekening, de twee vocale interventies zijn van Mariel Aguilar.

Het album begint met Sudden Quietness, waarin de cello het voortouw neemt, maar op de voet wordt gevolgd door de piano, met zachte elektronica op de achtergrond. Het tempo is traag, de sfeer plechtstatig en filmisch, met een mooi contrast tussen de kreunende cello en de scherp klinkende piano. In Freezing Point tovert de piano een zachtmoedig tafereel te voorschijn, dat de cello op en subtiele wijze met warme klanken bijkleurt, soms op de voorgrond, maar even vaak op de achtergrond als een vallende ster. Camille is opgetrokken uit zoemende electronics en rustig, soms wat hoekig pianospel, met de opera-achtige stem van Mariel Aguilar als een verre echo in de achtergrond. In A Door Opens Forever gaan piano en cello voluit met subtiele elektronica ter ondersteuning. Het is als een kleine symfonie over het sprookjesachtige landschap dat zich na het openen van een raam ontvouwt: tinten van groen en geel, maar ook van bruin en amber, met een gelaagd patroon dat ruimte en luchtigheid suggereert, en dan een donkere cello als er een wolk voor de zon schuift.

The Place Where Dying Crows begint met het snerpend geluid in een vervallen machinehal, piano en electronics suggereren warmte en geborgenheid, maar in de achtergrond hoor je de schrille geluiden in een primitieve werkplaats: hamers, aambeelden, vallend metaal. En er is ruimte voor stilte, die wordt geaccentueerd door het donkere pianogeluid dat er meteen op volgt. De cello siddert in de achtergrond en klinkt als schurend metaal. Tea Leaves at the Bottom of a Cup kiest een rustiger pad. Tijd voor contemplatie en intimiteit, voor melancholie zelfs. Het atmosferische Inside Life sluit het album af met lagen van electro en een zingende cello. Er is sprake van drukte en chaos, een fel contrast met de intieme en besloten wereld van Bruno Sanfilippo.

op Inside Life combineert Bruno Sanfilippo neoklassieke patronen met minimalisme en ambiente tonen. Het is rustige en tegelijk zeer expressieve muziek als een voorzichtige assemblage van intense en subtiele gevoelens, van licht en donker, van overdaad en schaarste, waarin de luisteraar meegenomen wordt naar vreemde, abstracte en zinsbegoochelende contreien. Liefhebbers van hedendaagse klassieke muziek behoren dit album beslist een kans te geven.

William LIÉNARD
08/03/2015


08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life 08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life 08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life

 

Next reviews
DUSAN HANAK • Pictures Of The Old World
VESSELS • Echo In
BRAD ANDERSON • Stonehearst Asylum
DUTCH UNCLES • O Shudder
INTERNAL SUN, CRASH COURSE IN SCIENCE + SIMI NAH • Casino St;-Niklaas 28/2/2015
MICHAEL POWELL • Peeping Tom
THE SPECTORS • Light Stays Close
CONQUERING ANIMAL SOUND • Kammerspiel
IDLEWILD • Everything Ever Written
VIC ARMSTRONG • Left Behind

 

Other reviews from BRUNO SANFILIPPO
BRUNO SANFILIPPO • The Poet
BRUNO SANFILIPPO • Ten Albums That Changed My Life
BRUNO SANFILIPPO • Upon Contact (Reworked)

 

Same combination of genres: AMBIENT + CLASSICAL + EXPERIMENTAL + MINIMAL + NEOCLASSICAL
BRUNO SANFILIPPO • Upon Contact (Reworked)

 

Same genre: AMBIENT
COLIN EDWIN • POINTS OF ORIGIN
LUKE LUND • Hopium
VARIOUS ARTISTS • PERIHELION 2134
CLASS M PLANETS • Ravenswood
FUTURE PILOT AKA • Orkestra Digitalis
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK • Far From The Apple Tree
PETER GUNDRY • V Ö L U R
THE DEVIL & THE UNIVERSE • Endgame 69:
AIMA • Haiku Irregolari In Forma Di Musica
UMMAGMA • Compass (Leonard Skully Records)

 

Same genre: CLASSICAL
MISS CHAMBERTALE • Berries and Tales
SERPENTYNE • European Tour 2018
MESH • Live At Neues Gewandhaus Leipzig
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
PENGUIN CAFE • The Imperfect Sea
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
PIETER VERMEYEN • Inuit
HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER/CLAUDIO MONTEVERDI • (Missa Salburgensis & Selva Morale e Spirituale, Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 o.l.v. Vaclav Luks, Antwerpen, deSingel, 23/09/2016)
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
MYRKUR • Mausoleum

 

Same genre: EXPERIMENTAL
JESU • When I Was Small
ALSO • Live in Celovec
YATES AND YOUNG • Splinters Ep
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS • Ghosteen (Ghosteen/Bad Seed Ltd.)
SIX HANDS // A-TOTA-SO • Bromance EP
I AM A ROCKETSHIP • Mind Grafitti
FRONT LINE ASSEMBLY • Wake Up The Coma
PAS MUSIQUE • The Phoenix
HACKEDEPICCIOTTO • Menetekel
DAVID BOWIE • Low, Heroes, Lodger

 

Same genre: MINIMAL
STURM CAFE • Fernes Land
SYNTET • Hjärtats slag
RUE OBERKAMPF • Negativraum
CAWATANA • In The Silver Light (7')
STAATSEINDE • Darüber Reden Wir Nicht
SHE HATES EMOTIONS • See The Light (Single)
MORE EPHEMEROL • Obituary Templates
L'AVENIR • Requiem And Live
STAATSEINDE • Dreiheit
MEAGER BENEFITS • Crawling

 

Same genre: NEOCLASSICAL
PETER BJARGO (ARCANA) • Structures and Downfall
AIMAPROJECT • Di AimA Il Segno
LISA MORGENSTERN • Chameleon
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
STERNLUMEN • Sternlumen
ATARAXIA • Deep Blue Firmanent
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BRUNO BAVOTA • Out Of The Blue
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite

Music reviews

25
01
POUPPEE FABRIKK
Burn Forever
23
01
STURM CAFE
Fernes Land
18
01
DISTANT VOICES
Long Road to Home
17
01
FRONT LINE ASSEMBLY
Mechanical Soul
16
01
IMPLANT
Phantom Pain
15
01
DD SANCHEZ
StRaNgE

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

25
01
Exactly 43 years ago, Joy Division played their very first concert!
24
01
Today, exactly 30 years ago Front 242 released the album Tyranny ▶For You◀
24
01
Today, 3 years ago, Mark E. Smith, singer of legendary post-punk band The Fall died, aged 60
22
01
On this day, 11 years ago, Nitzer Ebb released their sixth studio album Industrial Complex!
21
01
Today, exactly 28 years ago, Ministry released Just One Fix!
19
01
On this day, 30 years ago (19 January 1991), The Cure performed at The Great British Music Awards!

Concert reviews

24
09
RED ZEBRA
29 augustus 2020 - Zarlarswing

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

07
01
MAMAN KUSTERS
‘Let’s Keep It Intriguing
16
12
THE BREATH OF LIFE
'No, I never considered quitting making music. Nor to taste good special beers.'
05
12
CEVIN KEY (SKINNY PUPPY, DOWNLOAD)
'It really has been like the formation of a new band in a lot of ways...'
03
12
ALEX SKOLNICK (TESTAMENT, ALEX SKOLNICK TRIO)
'I was as knocked out as I was hearing Van Halen...'
14
11
PROYECTO MIRAGE
I Think We Needed A Break

PHOTOS

25
09
PETER HEPPNER
Strandkorb Open Air Mönchengladbach
20
09
STAR-INDUSTRY
Liège New Wave Festival
20
09
DEER DEAR
Liège New Wave Festival
20
09
LARVA
Liège New Wave Festival
20
09
LIZARD SMILE
Liège New Wave Festival
20
09
DELERITAS
Liège New Wave Festival
20
08
JUSTIN SULLIVAN & GASTONE
Kreisverwaltung Groß-Gerau

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

25
01
STRONG PRODUCT
Trolleybus Park
24
01
BUZZ KULL
Last in the club
23
01
KALTE NACHT
Voices in silence
22
01
SYNAPTIC DEFECT
Tacky games
21
01
ROB ZOMBIE
The Triumph of King Freak (A Crypt of Preservation and Superstition)
20
01
NEW ORDER
True Faith
19
01
CORDE OBLIQUE
Suono su tela