tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life

BRUNO SANFILIPPO

Inside Life

MusicCD
AmbientClassicalExperimentalMinimalNeoclassical

[85/100]   

Ad 21
08/03/2015, William LIÉNARD

EN

If you have never heard of Bruno Sanfilippo, then this review offers you that chance, as this Argentinean composer - he lives in Barcelona since a very long time - has released a new album (his 19th already!). It is called Inside Life, and it takes you to the area between classical and minimalist music. With no more than piano, cello, electronics and voice, Sanfillipo builds wonderful compositions, in which silence is as important as the summary of the sounds that he conjures. Think of Brian Eno and Wim Mertens, but the music of Bruno Sanfilippo is even more minimalist, boned like the Cello Suites by J.S. Bach, but balder and much less decorated but in terms of ambience and atmosphere, Sanfilippo plays piano and electronics, Julián Kancepolski plays cello, the vocals are taken care of by Mariel Aguilar.

The album starts with Sudden Quietness, in which the cello takes the lead, closely followed by the piano, with soft electronics in the background. The pace is slow, the atmosphere is solemn and cinematic, with a nice contrast between the groaning strings and the sharp-sounding piano. In Freezing Point the piano paints a gentle scene and the cello creates warm sounds, sometimes in the foreground, but just as often in the background like a shooting star. Camille is constructed with buzzing electronics and quiet, sometimes angular piano sounds, with the operatic voice of Mariel Aguilar as a shadowy echo in the distance. In A Door Opens Forever, piano and cello pull out all the stops, supported by subtle electronics. It is like a little symphony on the fairytale landscape that unfolds after opening a window: shades of green and yellow, but brown and amber too, with a layered pattern that suggests space and airiness, and then a dark cello, as a cloud obscuring the sun.

The Place Where Dying Crows starts with piercing sounds in a ruined engine house, piano and electronics suggest warmth and security, but in the background you can hear the shrill sounds in the primitive workshop: hammers, anvils, falling metal. And there is room for silence, which is accentuated by the dark piano sounds that immediately follow. The cello trembles in the background and sounds like grinding metal. Tea Leaves at the Bottom of a Cup chooses a quieter path. Time for contemplation and intimacy, even melancholy. The atmospheric Inside Life closes the album with layers of electro and a singing cello. There is hustle and bustle, a sharp contrast to the intimate and private world of Bruno Sanfilippo.

Inside Life by Bruno Sanfilippo combines neoclassical patterns with minimalism and ambient tones. It is quiet and yet very expressive music, as a cautious assembly of intense and subtle feelings, of light and dark, of abundance and scarcity, in which the listener is taken to strange, abstract and hallucinatory surroundings. Lovers of contemporary classical music should definitely give this album a chance.

William LIÉNARD
08/03/2015


NL

Als u nog nooit van Bruno Sanfilippo hebt gehoord, dan komt daar met deze recensie wellicht verandering in, want deze Argentijnse componist – hij woont ondertussen al heel erg lang in Barcelona – heeft een nieuw album uit (z’n 19de al!), dat we u graag voorstellen. Het heet Inside Life en het neemt de luisteraar mee naar het gebied tussen klassieke en minimalistische muziek. Met niet meer dan piano, cello, elektronica en stem, bouwt Sanfillipo wondermooie composities waarin stilte even belangrijk is als de summiere geluiden die hij te voorschijn tovert. Denk aan Brian Eno, maar ook aan Wim Mertens, met dit verschil dat de muziek van Bruno Sanfilippo nog minimalistischer is, uitgebeend zoals de Cellosuites van J.S. Bach, maar qua ambiance en sfeer een flink stuk soberder. Sanfilippo hoort u op piano en electronics, Julián Kancepolski neemt de cello voor z’n rekening, de twee vocale interventies zijn van Mariel Aguilar.

Het album begint met Sudden Quietness, waarin de cello het voortouw neemt, maar op de voet wordt gevolgd door de piano, met zachte elektronica op de achtergrond. Het tempo is traag, de sfeer plechtstatig en filmisch, met een mooi contrast tussen de kreunende cello en de scherp klinkende piano. In Freezing Point tovert de piano een zachtmoedig tafereel te voorschijn, dat de cello op en subtiele wijze met warme klanken bijkleurt, soms op de voorgrond, maar even vaak op de achtergrond als een vallende ster. Camille is opgetrokken uit zoemende electronics en rustig, soms wat hoekig pianospel, met de opera-achtige stem van Mariel Aguilar als een verre echo in de achtergrond. In A Door Opens Forever gaan piano en cello voluit met subtiele elektronica ter ondersteuning. Het is als een kleine symfonie over het sprookjesachtige landschap dat zich na het openen van een raam ontvouwt: tinten van groen en geel, maar ook van bruin en amber, met een gelaagd patroon dat ruimte en luchtigheid suggereert, en dan een donkere cello als er een wolk voor de zon schuift.

The Place Where Dying Crows begint met het snerpend geluid in een vervallen machinehal, piano en electronics suggereren warmte en geborgenheid, maar in de achtergrond hoor je de schrille geluiden in een primitieve werkplaats: hamers, aambeelden, vallend metaal. En er is ruimte voor stilte, die wordt geaccentueerd door het donkere pianogeluid dat er meteen op volgt. De cello siddert in de achtergrond en klinkt als schurend metaal. Tea Leaves at the Bottom of a Cup kiest een rustiger pad. Tijd voor contemplatie en intimiteit, voor melancholie zelfs. Het atmosferische Inside Life sluit het album af met lagen van electro en een zingende cello. Er is sprake van drukte en chaos, een fel contrast met de intieme en besloten wereld van Bruno Sanfilippo.

op Inside Life combineert Bruno Sanfilippo neoklassieke patronen met minimalisme en ambiente tonen. Het is rustige en tegelijk zeer expressieve muziek als een voorzichtige assemblage van intense en subtiele gevoelens, van licht en donker, van overdaad en schaarste, waarin de luisteraar meegenomen wordt naar vreemde, abstracte en zinsbegoochelende contreien. Liefhebbers van hedendaagse klassieke muziek behoren dit album beslist een kans te geven.

William LIÉNARD
08/03/2015


08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life 08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life 08/03/2015 : BRUNO SANFILIPPO - Inside Life

 

Next reviews
DUSAN HANAK • Pictures Of The Old World
VESSELS • Echo In
BRAD ANDERSON • Stonehearst Asylum
DUTCH UNCLES • O Shudder
INTERNAL SUN, CRASH COURSE IN SCIENCE + SIMI NAH • Casino St;-Niklaas 28/2/2015
MICHAEL POWELL • Peeping Tom
THE SPECTORS • Light Stays Close
CONQUERING ANIMAL SOUND • Kammerspiel
IDLEWILD • Everything Ever Written
VIC ARMSTRONG • Left Behind

 

Other reviews from BRUNO SANFILIPPO
BRUNO SANFILIPPO • The Poet
BRUNO SANFILIPPO • Ten Albums That Changed My Life
BRUNO SANFILIPPO • Upon Contact (Reworked)

 

Same combination of genres: AMBIENT + CLASSICAL + EXPERIMENTAL + MINIMAL + NEOCLASSICAL
BRUNO SANFILIPPO • Upon Contact (Reworked)

 

Same genre: AMBIENT
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
KID KOALA • Music To Draw To (Satellite)
PIETER VERMEYEN • Inuit
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
GLERAKUR • Can't You Wait
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
MICHEL BANABILA • Early Works/Things Popping Up From The Past
MYRKUR • Mausoleum
RICARDO DONOSO • Quintesence
BRIAN ENO • The Ship

 

Same genre: CLASSICAL
MESH • Live At Neues Gewandhaus Leipzig
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
PENGUIN CAFE • The Imperfect Sea
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER/CLAUDIO MONTEVERDI • (Missa Salburgensis & Selva Morale e Spirituale, Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 o.l.v. Vaclav Luks, Antwerpen, deSingel, 23/09/2016)
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
JOHANN SEBASTIAN BACH • Motetten (JardinDesVoix & Barokensemble Aspetti Musicali o.l.v. Koen Lamberechts, Gent, Sint-Elisabethkerk, 28/05/2016)
ANTONYMES • (For Now We See) Through a Glass Dimly
FOLIAS ANTIGUAS & CRIOLLAS (FROM THE OLD TO THE NEW WORLD) • Hesperion XXI & Tembembe Ensamble Continuo o.l.v. Jordi Savall (Antwerpen, deSingel, 20/4/2016)
MEILYR JONES • 2013

 

Same genre: EXPERIMENTAL
MIRLAND/LARSEN • Disturbia
PARADE GROUND • Sanctuary
THE TEAR GARDEN • The Brown Acid Caveat
BRAND NEW • Science Fiction
THE PHYSICS HOUSE BAND • Mercury Fountain
DANIELLE DE PICCIOTTO & ALEXANDER HACKE • Perseverantia
LILIUM SOVA • Lost Between Mounts and Dales/Set Adrift in the Flood of People
SUN RA | MERZBOW • Strange City
LINGOUF • Quatuor Solitaire
GROUP A • 70 + a =

 

Same genre: MINIMAL
DARK DOOR • Inferno
FACTICE FACTORY • Lines & Parallels
PARADOX OBSCUR • Artifact
IVANKOVA • Ivankovà EP
MESSIER 39 • Venus Eclipse
STAATSEINDE • Neue Zyklus
BETA EVERS + SPATIAL RELATION • Split EP
SUPERNOVA 1006 • Unique World
PHALLUS DEI • Black Dawn
PEINE PERDUE • Histoire d'une Âme

 

Same genre: NEOCLASSICAL
STERNLUMEN • Sternlumen
ATARAXIA • Deep Blue Firmanent
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BRUNO BAVOTA • Out Of The Blue
MIKE OLDFIELD • The 1984 Suite
PASCAL PINON • Sundur
EGOR GRUSHIN • Once
ROBERTO ATTANASIO • Another Past
HAUTVILLE • Mater Dolorosa
BEN CHATWIN • Heat & Entropy

Music reviews

20
04
ABYSS X
Pleasures Of The Bull
19
04
APSURDE
See Me Coming
18
04
ANDERS MANGA
Perfectly Stranger
17
04
DARKNESS ON DEMAND
Back To Psychoburbia
16
04
VIKTOR KALIMA
Club Muscle
15
04
PSY'AVIAH
Lightflare

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

21
04
Christina Plays Viola teaser for upcoming EP
16
04
Hatchling release their new single 'Holly'
15
04
Vogue.Noir release Strange.Days
14
04
Mourners release their first songs!
13
04
Empirion sign with Dependent
12
04
Nox Interna will release their EP 'A Minor Road' in May 2018

Concert reviews

19
04
SCORPIONS
Live at Vorst Nationaal - Belgium - 04.04.2018
19
03
FEVER RAY
Live @ AB - Brussels - 15.03.2018
14
03
DER KLINKE - STORY OFF
De Kelk, Brugge - 9 maart 2018
12
03
DISTORTED RETROSPECT
Distorted Retrospect - 6th March 2018 - Charlottesville, VA (USA)
11
03
ERASURE
Erasure “World Be Gone” 2018 tour: Guildford performance at G Live on 20 February, UK
10
03
DRAB MAJESTY
Drab Majesty London show review

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

21
04
SHEDIR
‘I Always Think I’m Gonna Die Tomorrow’
20
04
ADAM USI
You know, art, music and visuals are the package, they are one big thing, they belong to each other. I try to find the jigsaw pieces to paint a all in all picture.
17
04
BYSENSES
We are Just 'People', Not A Superrace
26
03
MANINKARI
‘Sound Has Also A Place In A Process Of Spiritual Healing’
23
03
IRKLIS
‘INDUSTRIAL MUSIC WAS NEVER MADE TO PLEASE ANYBODY’

PHOTOS

16
04
SPARK!
Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium
16
04
LESCURE 13
Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium
16
04
ELM
Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium
16
04
DOGANOV
Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium
08
04
EVANESCENCE
Paleis 12 Brussel
08
04
TRUE ZEBRA
Nachtvlindersfestival Oostmalle
08
04
DARK POEM
Nachtvlindersfestival Oostmalle

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

21
04
HUMINOIDA
Ghosts on Photos
21
04
FRONT 242
Quite Unusual
20
04
MIDAS FALL
Glue
19
04
0KONTROL
Limbo
18
04
CHRISTINE PLAYS VIOLA
Sentenced to fall
17
04
LANA DEL RABIES
Vicious End
16
04
DIAMOND BLACK
Ghost in the Glass