tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

11/12/2016 : MYRKUR - Mausoleum

MYRKUR

Mausoleum

MusicCD
AmbientClassicalEthereal / Heavenly VoicesFolkMedievalMystical

[90/100]   

Relapse Records
11/12/2016, William LIÉNARD

EN

On the album Mausoleum you only hear piano, acoustic guitar and the angelic voices of Amalie Bruun and the Norwegian Girls Choir, recorded live in the Emanuel Vigeland Mausoleum in Oslo. The songs come from the album M (September 2014), but for this release they have been given a completely different arrangement. The difference with M could not be greater, because Myrkur - the solo project of Amalia Bruun - is a black metal project and therefore the compositions originally sounded very ominous, with dark guitars, rumbling drums and whistling synths.

In the Emanuel Vigeland Mausoleum, the songs sound almost religious. The bombastic musical arrangement is gone and replaced by the sparse sounds of a classical piano and a quiet guitar, while the focus is entirely on the voices.

The EP begins with the heavenly Vølvens Spådom, a stunning and resonant a cappella composition that suggests eternity but also infinite void. In Jeg Er Guden, I Er Tjenere the sound of the piano is added; the echoing voice is doubled and the choir gently enters. A ballad in honor of God and his servants. Skøgen Skulle Dø, again with an emphatic but restrained classical piano, has the quality of a neo-classical ballad. The voices swirl together as falling snowflakes and produce a pure and lofty sound like jubilant angels. The tone is dark because the lyrics are about a dying forest.

We hear the same darkness in the piano sound of Byssan Lull, but the composition seems more like a lullaby: innocent, simple and stunningly performed by the Norwegian Girls Choir.

Then there are two compositions that were not on the original album. Den Lille Piges Dod sounds fragile and brittle, a singer-songwriter composition with a gently rumbling acoustic guitar and emphatic interventions of the piano, in which we hear the ominous tone of the black metal version, without falling out of tune with the rest of the material. Again very nice, sensitive and delicate. In the intro of Frosne Vind, the acoustic guitar sounds like the instrument of a medieval minstrel and the voices sound like singing mermaids.

Onde Børn, with an accompaniment of piano and guitar, sounds fragile and brittle: a heavenly ballad for an old and faded Nordic fantasy world, populated by elves and nymphs. Song to Hall up High is also a new composition. You imagine Amalie Bruuns in an empty cathedral, while the sound of her beautiful voice is lost in the high vaults. Dypt I Skoven closes this wonderful but too short album with ethereal sounds that are rare in today's commercial music: an album for dreamers, for fans of Dead Can Dance and Hildegard von Bingen.

Tracklist:
1. Vølvens Spådom
2. Jeg Er Guden, I Er Tjenere
3. Skøgen Skulle Dø
4. Byssan Lull
5. Den Lille Piges Dod
6. Frosne Vind
7. Onde Børn
8. Song to Hall up High
9. Dypt I Skoven

William LIÉNARD
11/12/2016


NL

Op Mausoleum hoor je alleen piano, akoestische gitaar en de engelachtige stemmen van Amalie Bruun en het Norwegian Girls Choir, live opgenomen in Emanuel Vigeland Mausoleum in Oslo. De songs stonden eerder op het album M (september 2014), maar voor deze release hebben ze een totaal andere arrangement gekregen. Het verschil met de versies op M kon niet groter zijn, want eigenlijk is Myrkur – het soloproject van Amalia Bruun – een blackmetalproject en dus klonken de composities oorspronkelijk heel onheilspellend, met donkere gitaren, roffelende drums en fluitende synths.

In het Emanuel Vigeland Mausoleum klinkt het materiaal van Myrkur bijna religieus. De bombastische muzikale omlijsting is verdwenen en vervangen door spaarzame klanken van een klassieke piano en een rustige gitaar, terwijl de nadruk helemaal op de stemmen ligt.

De ep begint met het hemelse Vølvens Spådom, een bloedmooie en galmende a capellacompositie die eeuwigheid maar ook oneindige leegte suggereert. In Jeg Er Guden, I Er Tjenere wordt de klank van de piano toegevoegd, de galmende stem is verdubbeld en het koor doet voorzichtig zijn intrede. Een ballade ter ere van God en zijn dienaars. Skøgen Skulle Dø, opnieuw met een nadrukkelijke maar tegelijk ingehouden klassieke piano, heeft de kwaliteit van een neoklassieke ballade. De stemmen dwarrelen door elkaar als vallende sneeuwvlokken en produceren een zuiver en verheven geluid als van jubelende engelen. De toon is donker want de tekst gaat over een stervend bos.

Diezelfde donkerte zit in de pianoklank van Byssan Lull, maar de compositie lijkt eerder op een wiegeliedje: onschuldig, eenvoudig en bloedmooi uitgevoerd door het Norwegian Girls Choir.

Dan volgen twee composities die niet op het oorspronkelijke album stonden. Den Lille Piges Dod klinkt fragiel en breekbaar, een singer-songwriterscompositie met een voorzichtig roffelende akoestische gitaar en nadrukkelijke interventies van de piano, waarin de onheilspellende toon van de blackmetalversie doordringt, zonder dat de uitvoering uit de toon valt met de rest van het materiaal. Opnieuw heel erg mooi, gevoelig en delicaat. In de intro van Frosne Vind klinkt de akoestische gitaar als het geluid van middeleeuwse minstrelen en de stemmen als zingende sirenes.

Onde Børn, met een begeleiding van piano en gitaar, klinkt fragiel en breekbaar: een hemelse ballade voor een oude en vergane noordse fantasiewereld, bevolkt door elfen en nimfen. Ook Song to Hall up High is een nieuwe compositie. Je stelt je Amalie Bruuns voor in een lege kathedraal, terwijl het geluid van haar prachtige stem verloren gaat in het hoge gewelf. Dypt I Skoven sluit dit wondermooi maar veel te korte album af met etherische klanken die zeldzaam zijn in de huidige commerciële muziek: een album voor dromers, voor fans van Dead Can Dance en Hildegard von Bingen.

Tracklist:
1. Vølvens Spådom
2. Jeg Er Guden, I Er Tjenere
3. Skøgen Skulle Dø
4. Byssan Lull
5. Den Lille Piges Dod
6. Frosne Vind
7. Onde Børn
8. Song to Hall up High
9. Dypt I Skoven

William LIÉNARD
11/12/2016


 

Next reviews
DEEP PURPLE • Tienen, Suikerrock (29/07/2016)
DAVID GILMOUR • Tienen, Grote Markt (27/07/2016)
THIELEMANS GEBRUERS ANTUNES • Mechelen, Jazzzolder (22/07/2016)
XOTOX • Essentials
THE UNDERGROUND YOUTH • The Perfect Enemy For God
ROLAND BEELEN • Ten Albums That Changed My Life
RICARDO DONOSO • Quintesence
GIUSEPPE TAIBI (EUROPEAN GHOST) • Ten Albums That Changed My Life
PETER DE KONING (HEDERA HELIX, HYBRYDS) • Ten Album That Changed My Life
FABIO VITELLI (HIDDEN PLACE)

 

Same genre: AMBIENT
FUTURE PILOT AKA • Orkestra Digitalis
ROSE MCDOWALL AND SHAWN PINCHBECK • Far From The Apple Tree
PETER GUNDRY • V Ö L U R
THE DEVIL & THE UNIVERSE • Endgame 69:
AIMA • Haiku Irregolari In Forma Di Musica
UMMAGMA • Compass (Leonard Skully Records)
LISA MORGENSTERN • Chameleon
UNIDENTIFIED MAN • Memento Mori
METROLAND • Memorabilia & Memorabilia The Remixes
HEILUNG • Live at The Islington Assembly Hall

 

Same genre: CLASSICAL
MISS CHAMBERTALE • Berries and Tales
SERPENTYNE • European Tour 2018
MESH • Live At Neues Gewandhaus Leipzig
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
PENGUIN CAFE • The Imperfect Sea
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
PIETER VERMEYEN • Inuit
HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER/CLAUDIO MONTEVERDI • (Missa Salburgensis & Selva Morale e Spirituale, Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 o.l.v. Vaclav Luks, Antwerpen, deSingel, 23/09/2016)
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
JOHANN SEBASTIAN BACH • Motetten (JardinDesVoix & Barokensemble Aspetti Musicali o.l.v. Koen Lamberechts, Gent, Sint-Elisabethkerk, 28/05/2016)

 

Same genre: ETHEREAL / HEAVENLY VOICES
AIMAPROJECT • Di AimA Il Segno
DAEMONIA NYMPHE • PSYCHOSTASIA
PAULINA CASSIDY • Drawing Up A Storm
ANDERS MANGA • Perfectly Stranger
AUTUMN • The Fall
BLACK NEEDLE NOISE • Lost In Reflections
KID KOALA • Music To Draw To (Satellite)
ANNELIES MONSERE • Debris
EILERA • Face Your Demons
GLOBELAMP • The Orange Glow

 

Same genre: FOLK
WALTER CELI • Blend
KIM THOMPSETT • The Hollows
COLE VARGAS • Cole Vargas
SEESAYLE • Stamina
LEIF VOLLEBEKK • Twin Solitude
SANGRE DE MUERDAGO • Os Segredos da Raposa Vermella
CANNAERTS & VAN CUTSEM • Mechelen, Theater M/Moonbeat (08/10/2016) CD-presentation
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BLACK TAPE FOR A BLUE GIRL • Bike Shop
1476 • Wildwood/The Nightside

 

Same genre: MEDIEVAL
IVANKOVA • Ivankovà EP
HEIMATAERDE • Aerdenbrand
AN DANZZA • Whispers of the Forest
EPHYRA • Along The Path
INKUBUS SUKKUBUS • Mother Moon
SCHWARZBLUT • Judas EP
TROLLS ET LÉGENDES • Day 3, 5/4/2015, Mons, Belgium | Corvus Corax, Rastaban, Cuelèbre & Césair
TROLLS ET LÉGENDES • Day 2, 4/4/2015, Mons, Belgium | Eluveitie, Tanzwut, Huldre & Nook Karavan
TROLLS ET LÉGENDES • Day 1, 3/4/2015, Mons, Belgium | Naheulbeuk, Feuerschwanz and La Horde
TANZWUT • Freitag der 13

 

Same genre: MYSTICAL
RON HOWARD • Inferno
JOZEF VAN WISSEM • It Is Time For You To Return
BIRDS' WAY • Birds' Way
FORREST FANG • Letters To The Farthest Star
DIRK GEIGER • Connected Worlds
LISANDRO ALONSO • Jauja (Filmfest Ghent 2014)

Music reviews

28
03
JIMMY SWEENEY
Without You
27
03
FEU FOLLET
Le champ des morts
18
03
MANNEQUIN
From a distance
16
03
OCTOLAB
Mystery Park
14
03
REALITY'S DESPAIR
Melancholic Disposition
13
03
STEREOSEAT
Heavenly Creatures

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

28
03
On this day, 15 years ago, Nine Inch Nails released 'The Hands That Feeds' single
27
03
Electro-Industrial Artist I YA TOYAH Reveals Latest Video: 'Motion (SKOLD Remix)'
22
03
Today, exactly 31 years ago, Nine Inch Nails released their second single Head Like a Hole!
21
03
No-One Driving since 1980! John Foxx released his second 7' 40 years ago!
21
03
Bone Machine | 32 - Years Since The Pixies Surfer Rosa
20
03
Today it’s exactly 30 years ago that Nitzer Ebb released their third studio album Showtime!

Concert reviews

31
12
EUFORIC EXISTENCE, ZYNIK 14, WULF7, DELERITAS, CAUSENATION
EBM is still alive (part 1) - Club 52, Eernegem
25
11
SUPER DRAGON PUNCH !! + AMBASSADOR 21 + SUICIDE COMMANDO
MAGASIN 4, NOV 8TH 2019, BRUSSELS (BELGIUM)
21
08
LES NEGRESSES VERTES
Live @ Moods Festival, Brugge - Belgium - 2.08.2019
07
08
DIARY OF DREAMS, STAR INDUSTRY, YOUR LIFE ON HOLD, A SLICE OF LIFE, LA SCALTRA
Summer event - za 3 augustus, Schoten
06
08
DE DELVERS, STAATSEINDE
Genste Feesten, Kinky Star , 28 juli 2019
14
07
MIDNIGHT OIL
MIDNIGHT OIL Live @ Rock Zottegem - Belgium - 05.07.2019

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

19
03
DYLAN WITTROCK
'Sometimes I just write characters’ thoughts, like journal entries.'
17
03
PREEMPTIVE STRIKE 0.1
‘I Love The Belgian Scene’
14
03
COMMON EIDER, KING EIDER
‘The Dreams Of Capitalism Are Being Revealed As Smoke And Mirrors...
03
03
DAVID SARDY
Producer David Sardy on his work with The Who, Oasis, Marilyn Manson and scoring work.
17
02
H.R. (THE BAD BRAINS)
'I always wanted to play reggae!'

PHOTOS

13
03
SIGLO XX
Porta Nigra Aarschot
13
03
ROME
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ROSE OF AVALANCHE
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE DANSE SOCIETY
Porta Nigra Aarschot
13
03
THE ARCH
Porta Nigra Aarschot
11
03
FRONT 242
Pulse Namur Isnes
11
03
SHAARGHOT
Pulse Namur Isnes

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

Articles

26
04
JOBRIATH
Talent To Burn - The Legend Of Jobriath
29
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: THE SPECIALS, SKA AND TWO TONE
27
03
VARIOUS ARTISTS
A BRIEF HISTORY OF: KRAUTROCK AND THE GERMAN MUSICAL REVOLUTION

VIDEO CLIPS

28
03
EROTIC ELK
Watching You (featuring Karin My)
28
03
DES AMES LIBRES
Enemy
27
03
THE RITUALISTS
I'm With The Painted People (Official Music Video)
26
03
SEGBROEK
Hungry Eyes
25
03
JOZEF VAN WISSEM
Ruins
24
03
KRANKLAND
In the Realms of the Unreal
23
03
A;GRUMH
Danger Zone