tempobet yeni adresi

EN NL
like this cd review

11/12/2016 : MYRKUR - Mausoleum

MYRKUR

Mausoleum

MusicCD
AmbientClassicalEthereal / Heavenly VoicesFolkMedievalMystical

[90/100]   

Relapse Records
11/12/2016, William LIÉNARD

EN

On the album Mausoleum you only hear piano, acoustic guitar and the angelic voices of Amalie Bruun and the Norwegian Girls Choir, recorded live in the Emanuel Vigeland Mausoleum in Oslo. The songs come from the album M (September 2014), but for this release they have been given a completely different arrangement. The difference with M could not be greater, because Myrkur - the solo project of Amalia Bruun - is a black metal project and therefore the compositions originally sounded very ominous, with dark guitars, rumbling drums and whistling synths.

In the Emanuel Vigeland Mausoleum, the songs sound almost religious. The bombastic musical arrangement is gone and replaced by the sparse sounds of a classical piano and a quiet guitar, while the focus is entirely on the voices.

The EP begins with the heavenly Vølvens Spådom, a stunning and resonant a cappella composition that suggests eternity but also infinite void. In Jeg Er Guden, I Er Tjenere the sound of the piano is added; the echoing voice is doubled and the choir gently enters. A ballad in honor of God and his servants. Skøgen Skulle Dø, again with an emphatic but restrained classical piano, has the quality of a neo-classical ballad. The voices swirl together as falling snowflakes and produce a pure and lofty sound like jubilant angels. The tone is dark because the lyrics are about a dying forest.

We hear the same darkness in the piano sound of Byssan Lull, but the composition seems more like a lullaby: innocent, simple and stunningly performed by the Norwegian Girls Choir.

Then there are two compositions that were not on the original album. Den Lille Piges Dod sounds fragile and brittle, a singer-songwriter composition with a gently rumbling acoustic guitar and emphatic interventions of the piano, in which we hear the ominous tone of the black metal version, without falling out of tune with the rest of the material. Again very nice, sensitive and delicate. In the intro of Frosne Vind, the acoustic guitar sounds like the instrument of a medieval minstrel and the voices sound like singing mermaids.

Onde Børn, with an accompaniment of piano and guitar, sounds fragile and brittle: a heavenly ballad for an old and faded Nordic fantasy world, populated by elves and nymphs. Song to Hall up High is also a new composition. You imagine Amalie Bruuns in an empty cathedral, while the sound of her beautiful voice is lost in the high vaults. Dypt I Skoven closes this wonderful but too short album with ethereal sounds that are rare in today's commercial music: an album for dreamers, for fans of Dead Can Dance and Hildegard von Bingen.

Tracklist:
1. Vølvens Spådom
2. Jeg Er Guden, I Er Tjenere
3. Skøgen Skulle Dø
4. Byssan Lull
5. Den Lille Piges Dod
6. Frosne Vind
7. Onde Børn
8. Song to Hall up High
9. Dypt I Skoven

William LIÉNARD
11/12/2016


NL

Op Mausoleum hoor je alleen piano, akoestische gitaar en de engelachtige stemmen van Amalie Bruun en het Norwegian Girls Choir, live opgenomen in Emanuel Vigeland Mausoleum in Oslo. De songs stonden eerder op het album M (september 2014), maar voor deze release hebben ze een totaal andere arrangement gekregen. Het verschil met de versies op M kon niet groter zijn, want eigenlijk is Myrkur – het soloproject van Amalia Bruun – een blackmetalproject en dus klonken de composities oorspronkelijk heel onheilspellend, met donkere gitaren, roffelende drums en fluitende synths.

In het Emanuel Vigeland Mausoleum klinkt het materiaal van Myrkur bijna religieus. De bombastische muzikale omlijsting is verdwenen en vervangen door spaarzame klanken van een klassieke piano en een rustige gitaar, terwijl de nadruk helemaal op de stemmen ligt.

De ep begint met het hemelse Vølvens Spådom, een bloedmooie en galmende a capellacompositie die eeuwigheid maar ook oneindige leegte suggereert. In Jeg Er Guden, I Er Tjenere wordt de klank van de piano toegevoegd, de galmende stem is verdubbeld en het koor doet voorzichtig zijn intrede. Een ballade ter ere van God en zijn dienaars. Skøgen Skulle Dø, opnieuw met een nadrukkelijke maar tegelijk ingehouden klassieke piano, heeft de kwaliteit van een neoklassieke ballade. De stemmen dwarrelen door elkaar als vallende sneeuwvlokken en produceren een zuiver en verheven geluid als van jubelende engelen. De toon is donker want de tekst gaat over een stervend bos.

Diezelfde donkerte zit in de pianoklank van Byssan Lull, maar de compositie lijkt eerder op een wiegeliedje: onschuldig, eenvoudig en bloedmooi uitgevoerd door het Norwegian Girls Choir.

Dan volgen twee composities die niet op het oorspronkelijke album stonden. Den Lille Piges Dod klinkt fragiel en breekbaar, een singer-songwriterscompositie met een voorzichtig roffelende akoestische gitaar en nadrukkelijke interventies van de piano, waarin de onheilspellende toon van de blackmetalversie doordringt, zonder dat de uitvoering uit de toon valt met de rest van het materiaal. Opnieuw heel erg mooi, gevoelig en delicaat. In de intro van Frosne Vind klinkt de akoestische gitaar als het geluid van middeleeuwse minstrelen en de stemmen als zingende sirenes.

Onde Børn, met een begeleiding van piano en gitaar, klinkt fragiel en breekbaar: een hemelse ballade voor een oude en vergane noordse fantasiewereld, bevolkt door elfen en nimfen. Ook Song to Hall up High is een nieuwe compositie. Je stelt je Amalie Bruuns voor in een lege kathedraal, terwijl het geluid van haar prachtige stem verloren gaat in het hoge gewelf. Dypt I Skoven sluit dit wondermooi maar veel te korte album af met etherische klanken die zeldzaam zijn in de huidige commerciële muziek: een album voor dromers, voor fans van Dead Can Dance en Hildegard von Bingen.

Tracklist:
1. Vølvens Spådom
2. Jeg Er Guden, I Er Tjenere
3. Skøgen Skulle Dø
4. Byssan Lull
5. Den Lille Piges Dod
6. Frosne Vind
7. Onde Børn
8. Song to Hall up High
9. Dypt I Skoven

William LIÉNARD
11/12/2016


 

Next reviews
DEEP PURPLE • Tienen, Suikerrock (29/07/2016)
DAVID GILMOUR • Tienen, Grote Markt (27/07/2016)
THIELEMANS GEBRUERS ANTUNES • Mechelen, Jazzzolder (22/07/2016)
XOTOX • Essentials
THE UNDERGROUND YOUTH • The Perfect Enemy For God
ROLAND BEELEN • Ten Albums That Changed My Life
RICARDO DONOSO • Quintesence
GIUSEPPE TAIBI (EUROPEAN GHOST) • Ten Albums That Changed My Life
PETER DE KONING (HEDERA HELIX, HYBRYDS) • Ten Album That Changed My Life
FABIO VITELLI (HIDDEN PLACE)

 

Same genre: AMBIENT
PAULINA CASSIDY • Drawing Up A Storm
ABYSS X • Pleasures Of The Bull
KID KOALA • Music To Draw To (Satellite)
PIETER VERMEYEN • Inuit
ALICE IN NEVERLAND • L'ile aux Trésors
GLERAKUR • Can't You Wait
CARLO DE FILIPPO • Di Indomito Incanto
MICHEL BANABILA • Early Works/Things Popping Up From The Past
RICARDO DONOSO • Quintesence
BRIAN ENO • The Ship

 

Same genre: CLASSICAL
MESH • Live At Neues Gewandhaus Leipzig
ILLUMININE | WOUTER DEWIT • Cultuurcentrum Mechelen | 27.10.2017
PENGUIN CAFE • The Imperfect Sea
HAUSCHKA • Live in the AB, Brussels | 07.04.2017
HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER/CLAUDIO MONTEVERDI • (Missa Salburgensis & Selva Morale e Spirituale, Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 o.l.v. Vaclav Luks, Antwerpen, deSingel, 23/09/2016)
JO QUAIL • Jo Quail meets Barbara Hepworth in Remagen, 11.08.2016
JOHANN SEBASTIAN BACH • Motetten (JardinDesVoix & Barokensemble Aspetti Musicali o.l.v. Koen Lamberechts, Gent, Sint-Elisabethkerk, 28/05/2016)
ANTONYMES • (For Now We See) Through a Glass Dimly
FOLIAS ANTIGUAS & CRIOLLAS (FROM THE OLD TO THE NEW WORLD) • Hesperion XXI & Tembembe Ensamble Continuo o.l.v. Jordi Savall (Antwerpen, deSingel, 20/4/2016)
MEILYR JONES • 2013

 

Same genre: ETHEREAL / HEAVENLY VOICES
ANDERS MANGA • Perfectly Stranger
AUTUMN • The Fall
BLACK NEEDLE NOISE • Lost In Reflections
ANNELIES MONSERE • Debris
EILERA • Face Your Demons
GLOBELAMP • The Orange Glow
LET'S EAT GRANDMA • I, Gemini
BRODKA • Clashes
AMBER ARCADES • Fading Lines
SAIGON BLUE RAIN • Noire Psyché

 

Same genre: FOLK
SEESAYLE • Stamina
LEIF VOLLEBEKK • Twin Solitude
SANGRE DE MUERDAGO • Os Segredos da Raposa Vermella
CANNAERTS & VAN CUTSEM • Mechelen, Theater M/Moonbeat (08/10/2016) CD-presentation
RUMMELSNUFF & ASBACH • Rummelsnuff & Asbach
BLACK TAPE FOR A BLUE GIRL • Bike Shop
1476 • Wildwood/The Nightside
PETER NORDBERG • Om Man Inte Är Här
QUEEN OF THE MEADOWS • Aligned With Juniper
LEYLA MCCALLA • A Day for the Hunter, A Day for the Prey

 

Same genre: MEDIEVAL
IVANKOVA • Ivankovà EP
HEIMATAERDE • Aerdenbrand
AN DANZZA • Whispers of the Forest
EPHYRA • Along The Path
INKUBUS SUKKUBUS • Mother Moon
SCHWARZBLUT • Judas EP
TROLLS ET LÉGENDES • Day 3, 5/4/2015, Mons, Belgium | Corvus Corax, Rastaban, Cuelèbre & Césair
TROLLS ET LÉGENDES • Day 2, 4/4/2015, Mons, Belgium | Eluveitie, Tanzwut, Huldre & Nook Karavan
TROLLS ET LÉGENDES • Day 1, 3/4/2015, Mons, Belgium | Naheulbeuk, Feuerschwanz and La Horde
TANZWUT • Freitag der 13

 

Same genre: MYSTICAL
RON HOWARD • Inferno
JOZEF VAN WISSEM • It Is Time For You To Return
BIRDS' WAY • Birds' Way
FORREST FANG • Letters To The Farthest Star
DIRK GEIGER • Connected Worlds
LISANDRO ALONSO • Jauja (Filmfest Ghent 2014)

Music reviews

01
09
A SLICE OF LIFE
Restless
31
08
DICEPEOPLE
One From Many
30
08
VARIOUS
ALCATRAZ METAL FESTIVAL 2018 10-12th August, Kortrijk, Belgium
28
08
LEAETHER STRIP
World Molæster
27
08
EUROPEAN GHOST
Collections Of Shadows
09
08
RAT SCABIES
Rat Scabies - P.H.D.

NEWSLETTER

Subscribe to our weekly newsletter.

NEWS

24
09
First new Empirion material in almost a decade - I Am Electronic / Red Noise (12'/CD)
23
09
The electronic einzelgänger TRUE ZEBRA releases 123
22
09
Today it’s been exactly 26 years since Nine Inch Nails released Broken (EP)
21
09
Today: Russian dark-electro over Brussels!
16
09
Diane Grace releases first of three videos, 'Wedding', taken from their new EP 'Pan!c'!
15
09
Dead High Wire release their debut single ‘Pray For Us’!

Concert reviews

24
09
MODELE MARTIAL - AUTOPSIE D'UNE OMBRE - IAMTHESHADOW
B52 - Eernegem - 14/09/2018
14
08
WAVE GOTIK TREFFEN
Review from WGT 2018, Leipzig, Germany
10
08
GOLDEN EARRING + THE KIDS
Live at Zulzeekse Feesten, Kluisbergen - Belgium - 28.07.2018
16
07
COVENANT W/ STONEBURNER
Live @ Ivy Smokehouse, Washington DC, 15th April 2018
24
05
LES NEGRESSES VERTES
Live at De Casino, Sint-Niklaas - Belgium - 05.05.2018
19
04
SCORPIONS
Live at Vorst Nationaal - Belgium - 04.04.2018

GET A COPY OF OUR MAGAZINE
SEND TO YOUR HOME

INTERVIEWS

06
09
STRONG PRODUCT, 0KONTROL
What RUSSIAN EBM and ATOMWAVE are all about
04
09
SOPHYA
Luckily The Human Being Is Bored Easily And Vinyl Saved The Day
01
09
DEAD ASTROPILOTS
There Is Also Something Related To Decay That We Love With Vinyl Records
11
08
MICK HARVEY
Interview with Mick Harvey (The Boys Next Door, The Birthday Party, Crime & the City Solution, Nick Cave and the Bad Seeds, PJ Harvey)
07
08
RAT SCABIES (EX THE DAMNED)
'I never planned to make a solo record... It was something I was doing for fun.'

PHOTOS

20
09
PERSEPHONE
Théâtre Mercelis Brussels
23
08
FRONT LINE ASSEMBLY
W-Fest Amougies
23
08
SHE PAST AWAY
W-Fest Amougies
23
08
THE DEVIL & THE UNIVERSE
W-Fest Amougies
23
08
ASH CODE
W-Fest Amougies
23
08
DAGEIST
W-Fest Amougies
22
08
KIM WILDE
W-Fest Amougies

ADVERTISE
IN PEEK-A-BOO

VIDEO CLIPS

25
09
CLOCK DVA
The Hacker
24
09
FATAL CASUALTIES
Tankevurpa
23
09
KRANKLAND
Summer Avalanche
22
09
UNZUCHT
Neuntöter
21
09
CASPIAN
Rioseco
20
09
LOVELESSLUT
AntiYouth
19
09
ERIC13
Devil's Highway